Moonlight å anbefale?

Jeg har null snøring på moonlight, hvilken styrke man "trenger", hvilket merke man kjøper etc...

Jeg ønsker en enkel pakke, som er av plug&play-konseptet.

Fant denne på Aquamanias, men den er to meter lang, så jeg vet ikke om det blir for mye lys?
http://www.aquamanias.no/kategori.php?kategori=197&subkategori=20&subkategori2=377
Ønsker ikke flobelysning i karret, kun litt måneskinn så man kan se nattaktiv fisk.

Noen med erfaring innenfor dette, som kan vite hvor "mye" lys jeg trenger?
Karret er 540 liter (150 cm langt)

Jeg bruker en slik ledlist fra IKEA i et 160-liters kar, er nok belysning uten å bli for mye. Linken er til hvite lister, men fåes også i blå og i runde blå ledspotter hvis mer punktvis belysning er å foretrekke. Gunstig pris Gjerne 4 lister hadde passet i 540-literen din? Min list har holdt i flere år uten problemer. Er lavvolt, så slipper å få Einstein-sveis om det skulle bli kortslutning.
Hva med den jeg linket til da? Vil den blir for kaftig/svak til karret?
Ikke godt å si egentlig. Lysstyrke i forhold til wattstyrke på led/dioder kan være vanskelig å beregne da forskjellige dioder kan ha forskjellig type linse foran dioden. Noen sprer lyset mer enn andre og fungerer gjerne bedre på lave kar, mens andre samler lyset og egner seg best på høye kar. Dioder med samlelinser vil oppleves sterkere enn de med spredelinser, selv om wattstyrken er den samme. Det beste er gjerne å sende en mail til butikken og spørre hva de anbefaler til ditt kar og dine ønsker. De har mulighet til å prøve de forskjellige led-listene og dermed foreta en vurdering ut fra det
julnil
Hva med den jeg linket til da? Vil den blir for kaftig/svak til karret?



Smakssak mener jeg. Vil du hele karet skal være opplyst av månelyset, eller vil du fortsatt ha mørke hjørner i karet?
Jeg har valgt en enkel kort list på ca 30 cm midt i karet mitt på 375 liter, holder i massevis for min del, tror ikke fiskene bryr seg. Dette er jo visuelt for vår del, ikke direkte for fiskene sin trivsel.. eller?
Jeg må innrømme at jeg valgte dette for egen del, da jeg synes karet blir et litt trist innslag i stuen når lyset slåes av, så derfor moonlight.. Plutselig så er det dekorativt selvom det er "mørkt" for fiskene/plantene sin del.

Ps. om du lurer, mitt lys er et Clas Ohlson lys til 139 kr.
Hei
Jeg har en slik en fra clas ohlson.

Syns den fungerer veldig bra i min 110 liter og også veldig kul lyseffekt i stua. Fiskene ser ikke ut til å bry seg noe særlig samtidig er det grei oversikt over hva som skjer på nattestid.

Når jeg først så den i butikken syntes jeg den virket veldig kraftig med sine 24 dioder men i akvariet er det ikke så kraftig. Det er mørkt i hjørnene og for de som vil kan fortsatt gjemme seg.

Jeg har montert min på innsiden av den heldekkende topp så den peker skrått ned. Funker fint med de medfølgende plastklips som tillater skråstilling. Min lyser fra bakveggen og ut men jeg tenkte på at det kunne vært fint å sette den så den lyser inn forfra også
kjøpte alt jeg trengte til moonlight fra clas ohlson og det fungerer veldig bra

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap