Kjøpt meg eheim 2217, hva nå ?

hei har kjøpt meg ny eheim pumpe, her følger det kun med et blått, et sort, å et hvitt filter,

har lest noe om at du trenger bio kuler og grov masse eller noe sånt i tilleg ?

trenger du ikke dette når du har disse filterene i eheim pumpa som følger med når du kjøper den ny som et komplett sett ?

I tilleg, kan pumpen startes tørr eller må den på noe som helst vis følles med vann eller lignende ?

mvh: Cato,

Hadde satt Stoooor pris på tips å råd mvh Cato
du trenger nok bio kuler og grov masse, de har stort utvalg både på nett å i butikk.
når det gjelder oppstart så start den tørr skulle jeg si, men pumpa skal jo ikke gå på tørrgang egentligt, men start pompa så du får vakum å la ventilene stå åpne så fyller den seg selv, når det er så gjort er det bare å starte opp. men husk å ha utblåset over vann hele tiden så luft kommer ut en vei, når alt av luft er ute av pumpa kan du plasere utblåse så det passer deg best

men det beste tipset er vell å lese bruksanvisnigen
Takker bruksanvisningen er på tysk pga jeg bestilte på nett ser du :p va tenker du når du sier slippe ut lufta? Lufta vill vell komme ut enten du har utblåset over eller under vann? Skal jeg ha grovmaasse osv i tilleg til di filtrene som følger med ? Mvh cato
Hvilken nettbutikk kjøpte du det fra?
Hos den tyske nettbutikken jeg pleier å bruke, står det i klar tekst på engelsk at filteret leveres inkl slanger osv men uten filtermedie. Lønner seg å bruke en nettbutikk som har engelskspråklig utgave i tillegg til tysk, så man forstår hva man kjøper

Følger du linken ovenfor, kommer du til Classic 2217 filteret, og under det står tilbehør som filtersubstrat, reservesvamper og filterfleece-skiver (de hvite er forbruksvare, så det bør du ha en pakke av liggende).
For å gjøre det enkelt: kjøp en Eheim eske med fullt filtermedie-sett til 2217. Der er alt du trenger, i riktige mengder.

filterfleece-skiver (de hvite er forbruksvare, så det bør du ha en pakke av liggende).

hvor ofte må de byttes ut da?
Rune Jacobsen
hvor ofte må de byttes ut da?

Umulig å si - jeg kjenner ikke til hvor møkkete akvariet ditt er

Fôringsrutiner, innredning i karet, fiskebestand, plantetyper og lignende er faktorer som spiller inn på det.

Hos meg skifter jeg den hvite filtervattskiven med forskjellig mellomrom avhengig av hvilket kar det er (jeg har 16 akvarier og alle har utvendig Eheim filter).
Noen ganger kan det gå oppimot 5 mnd før den skiftes, i andre kar må den byttes etter kanskje bare 2 mnd. Når filterutblåset begynner å bli slakt og dårlig, tyder det på at filtervattskiven er tettpakket med slam, og det er da tid for skifte.

ok, takk skal du ha, må jeg bestille meg noen reserve då
KjøPte pumpa på webzoo, av en eller annen grunn følgte d kun me tysk bruksanvianing, hmmm. Men va blir rekkegølgen fra nederst til øverst? Av grovmasse , biokuler, blå filtersvamp, hvit filtersvamp og sort filterdvamp, mvh cato
Rekkefølge
Nedenfra og opp: Rist, keramikkrør, blåsvamp, biokuler, filtvatt, rist. Kullsvamp brukes ikke til vanlig, jeg bruker heller ikke filtvatt men har alikevel klart vann.
setter uutrooolig stor pris på denne hjelpen, tusen takk, da er det bare for meg til å sette i gang
Obs
Vær obs på at du får dobbelt opp med biokuler, er til senere bruk..
For optimalt oppsett bruk Eheim Biomech nederst (keramikkrør), og bruk Eheim Ehfisubstrat Pro istedet for bioballer.
mona o
Hvilken nettbutikk kjøpte du det fra? Hos den tyske nettbutikken jeg pleier å bruke, står det i [URLBLOCK1] Lønner seg å bruke en nettbutikk som har engelskspråklig utgave i tillegg til tysk, så man forstår hva man kjøper ;-) Følger du linken ovenfor, kommer du til Classic 2217 filteret, og under det står tilbehør som filtersubstrat, reservesvamper og filterfleece-skiver (de hvite er forbruksvare, så det bør du ha en pakke av liggende). For å gjøre det enkelt: kjøp en Eheim eske med [URLBLOCK2]. Der er alt du trenger, i riktige mengder.


hei har nå benyttet meg av den tyske nettbutikken som du anbefalte takker
hvor lang leveringstid pleier di å ha ????
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap