Kjøpt meg hjørneakvarium med innbygd filter. men vet ikke hva slags filter det er...

Kjøpte meg brukt akvarium idag. 275l Hjørneakvarium av merke juwel.
Det følget med et "innebygd" filter.

Uansett, jeg er nyskjerrig på et par ting. Filteret er vel ikke underdimensjonert? Regner med det er dimensjonert til karet, men vil vite hvilken kapasitet dette har.

Jeg fikk med en bruksanvisning for filteret. Men det står kun A-585/586/587/588.

Dette tror jeg er koden på filteret. Men når jeg søker det opp på internett så finner jeg ingenting.

A-585
Motor: 220 - 240 V / 4,5W / 0,04A
Capacity: Variable ajustment 0- 480 Litres/h

A-586
Motor: 220 - 240 V / 5W / 0,05A
Capacity: Variable ajustment 0- 660Litres/h

A-587
Motor: 220 - 240 V / 12W / 0,1A
Capacity: Variable ajustment 0- 1140 Litres/h

A-588
Motor: 220 - 240 V / 12W / 0,15A
Capacity: Variable ajustment 0- 1560 Litres/h




Er det noen som har greie på dette som kan være behjelpelig med nyttig info?
Du har sikkert sjekket Juwel sin side? Ser at det ikke er noe hjørnekar der i den størrelsen du har, men kanskje du finner svaret her?

Når det gjelder filteret, så er det vel belastningen som bestemmer om det er godt nok dimensjonert. Jeg har et 125 l Rio, og har kjøpt utvendig filter nå. Den biologiske kapasiteten virker grei, men jeg vil ha vann med mindre partikler. Det får jeg forhåpentligvis med utvendig filter. Ellers husker jeg fra da jeg spurte litt om Juwel-filterene at mange hadde tatt dem ut, mens noen var fornøyd. Stort sett er det vel de mindre karene som fungerer greit med det orginale filteret, tror jeg.
Du kan jo sjekke hvor lang tid den bruker på å fylle en 10liters bøtte, 2-3 ganger. Ta gjennomsnittet, og regn ut hvor mye den -FAKTISK- pumper hver time. Hvis tallet er lite, så trenger du ikke bli skremt. Det ville sikkert stått dobbelt så mye i "kapasitet" på esken.

Men det viktige er;
- Fiskene dine.. Trives de i karet, med den bevegelsen som er i karet? .. Da bør du beholde den.
- Filtermedium.. er det nok for en stor bakteriekultur å formere seg i?
Ronny-André
Du kan jo sjekke hvor lang tid den bruker på å fylle en 10liters bøtte, 2-3 ganger. Ta gjennomsnittet, og regn ut hvor mye den -FAKTISK- pumper hver time. Hvis tallet er lite, så trenger du ikke bli skremt. Det ville sikkert stått dobbelt så mye i "kapasitet" på esken. Men det viktige er; - Fiskene dine.. Trives de i karet, med den bevegelsen som er i karet? .. Da bør du beholde den. - Filtermedium.. er det nok for en stor bakteriekultur å formere seg i?


Jeg skal ikke bruke dette før jeg kjøper meg hus (2 måneder til) Så det er ikke i bruk enda.

Jeg skal huske å fylle det opp, for å beregne pumpe styrken. Takk for tips

Filteret: 3 feite blåsvamper nederst og 2 finfilter øverst. Tipper det er ca 6-7-8L kanskje... Har ikke sjekket. Kanskje jeg bør?
Hva er minste kapasitet på filtervolum i liter for et 275l kar?
(kan jo sikkert ta en titt og se på andre filtervolum og beregne litt selv)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap