Eheim 2224 - spørsmål om slangeoverganger

Jeg har kjøpt Eheim 2224, men har ikke montert det enda. Jeg har kjøpt forfilter, men pakningen som skal være mellom de to rørdelene manglet, så jeg må få ordnet det først. Det var heller ingen bruksanvisning med forfilteret, men det er kanskje unødvendig? Må "boksen" stå helt nede på glassbunnen, eller er det nok at jeg graver den noe ned i sanda?

Så til spørsmålet om slangeovergangene; skal det virkelig ikke være noe som sikrer det - kun myk slange på hard slange? Og det holder, uten lekkasjer? Noe jeg bør være oppmerksom på ved monteringen? Har lest monteringsanvisningen, og har skjønt den langt om lenge (hvordan skulle jeg skjønne at "sugeren" er en sugekopp?!). Men røret med hullene (ut-vannet) kan bare stå på kortenden på mitt Juwelkar, ser det ut som, iallfall om jeg skal bruke de hullene som er i toppen, og det vil jeg jo.
Ingen som kan svare meg her?

Jeg lurer på om den nedre delen av forfilteret ("boksen") må stå helt nede på bunnen, eller om jeg bare kan grave den delvis ned i sanda?
Kjenner ikke så veldig godt til dette med de forfilterne, men jeg har sett dem på bilder. Det ser ut som om man bare skal sette det akkurat ned i sanden, såvidt nedi bunnlaget bare.

Men med sand i karet lurer jeg litt på om det er så lurt med et slikt forfilter sittende på bunnen....? Grunnen til at jeg har droppet det, er at med maller (Corydoras) i karet som koster rundt i sanda, vil det fort fyke sandkorn hit og dit og havne oppi forfilteret som jo står der som en "skål". Det vil tettes unødig fort innbiller jeg meg, om det skal dynges med sand til stadighet...?
Det ville sannsynligvis fungere mer etter hensikten i et kar med grus, siden grus ikke rører seg sånn eller "flakser rundt" så fort fiskene roter borti det.

Bare min teori altså, jeg har som sagt ikke prøvd det selv.
Og sikkert en veldig god teori, Mona. Jeg bare syntes det var en god ide siden jeg leser om dem som får så fort tette filter i 2224.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap