Tenker på å endre filterløsning

Jeg kjøpte mitt akvarie brukt og fikk da med en delvis hjemmesnekret filterløsning. Den fungerer forsåvidt veldig bra, lite søl og går seg ikke tett veldig lett. Men, den bråker noe avsindig, og jeg har problemer med at sirkulasjonspumpen som opererer hele saken har for smalt innsug i forhold til hvor kraftig den er, og suger fast levende fisk O.o Jeg har prøvd å avhjelpe dette med å feste ett stykke svamp foran innsuget, men sliter med at den tettes litt på få dager og begynner å bråke enda mer enn vanlig (men sirkulasjonen virker fortsatt temmelig bra).

Opprinnelig er filterkassen slik at det skal stå en pumpe over vann med slange ned for å trekke vann opp, og så slange 90 grader til siden inn i filterkassen, men når jeg fikk akvariet var denne pumpen ødelagt og erstattet av en Eheim compact som trekker 1000l/t. Den har ikke muligheten til å ha slange som innsug, og er derfor nede i vannet med slange opp til filterboksen.

Innhold i filterboksen:
1. rom: 2 poser med keramikkrør,
2. rom: 35x15 cm grov sort filtermatte, en solid dott fin filtervatt (omtrent tilsvarende 2 litt store damenever)
3. rom: likt med 2.
4. rom: 14 bioballer

Nå som jeg har begynt å vurdere å endre på dette systemet, f.eks. ved å få tak i en sirkulasjonspumpe jeg kan ha øverst der den gamle har stått, så begynner jeg å få endel spørsmål:
Er 1000l/t passe for et 160l kar med lav/middels belastning, eller burde jeg lete etter en pumpe med annen kapasitet?
Hvordan finner jeg ut av filtervolumet?
Hvorfor bråker systemet så mye? Kan det være for tungt for pumpa å dra med så mye filtervatt og matter og derfor bråker det slik?

Noen gode ideer på hvordan modifisere utsuget, per i dag kan det bare roter rundt vannrett, men kan ikke vinkles opp mot overflaten for å få krusninger i overflaten, jeg er bekymret for at det blir for lite oksygen i vannet.


En skisse over pumpesystemet slik det er i dag:
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap