Hva er passende str varmekolbe til 20liter?

Hei!
Har ett tomt 20liters akvarium jeg tenkte å ha ett par Nigerian Killi, evnt 1+2 oppi...Fant denne varmekolben hos Tropehagen, blir den liten, eller holder den stabil nok temperatur tror dere?
De hadde større kolber (Tenker på da watt, usikker på den fysiske str) også, men tenkte i forhold til akvariumet... =)

http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/resampler.aspx?type=big&src=507263.jpg

(Sorry, fikk ikke limt inn selve linken)
Avhengig av romtemperatur så er alt fra 0,5 til 1w/L passe. I en 20-liter passer det mao med en kolbe på mellom 10 og 20w.
Okay, da regner jeg med denne kolben passer bra =)
Men det blir vel forhåpentligvis ikke feil hvis jeg kjøper feks 50watt'n for å ha til ett større kar når jeg får muligheten der senere?
Risikoen med for stor varmekolbe er at du kan få for store temperatursvingninger. Eksempelvis ved vannbytte så vil en stor varmekolbe varme opp vannet mye fortere enn en mindre; og det er ikke gunstig for fiskene - de vil ha så stabile forhold som mulig. Ofte er det bedre å ha en mindre varmekolbe som heller står på "hele tiden", enn en kraftig kolbe som varmer veldig kraftig noen sekunder av gangen.

jeg bruker en på 50w i min 20l på vinteren ellers varmes det opp av romtemperaturen og det fungerer helt fint.
Men jeg leser at killi'n skal ha en grader på mellom 22-25, noe jeg vil forstå som at den må ha ganske stabil temp...blir det ikke for store svingninger uten noen varmekolbe for den?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap