Filteret har røket og får ikke kjøpt nytt. hvordan berge bakteriene?

Filteret mitt har røket, et utvendig Tetratec ex 700. Nå skjedde dette på et veldig dårlig tidspunkt, så jeg får ikke kjøpt nytt med det første. Siden jeg ikke er særlig fristet til å bytte mye vann i en måned i et kar på 140 liter, tenkte jeg å prøve å berge filterbakteriene. Kan det tenkes at jeg greier å holde liv i dem dersom jeg putter filtermaterialet i ei bøtte akvarievann med ei luftpumpe til? Blir det tilstrekkelig oksygen til bakteriene?

Ja, det er sånn jeg tror at jeg ville gjort det, hvis jeg kom i samme situasjon.

Jeg ville nok også prøvd å passe på at filteret heller ikke gikk tomt for "mat", med andre ord tømme ut det "filtrerte" akvarievannet (f.eks. hver dag) og fylle nytt brukt akvarievann på bøtta.
Det kan jeg jo gjøre, må jo bytte vann hver dag til jeg har fått skaffet nytt filter uansett. Takk for hjelpen!
Jeg har en utvendig pumpe hvor motoren røk. Som en kriseløsning koblet jeg på en powerhead på utblåset. Denne er sterk nok til å drive vannet gjennom bøtta, den løsningen durer og går fortsatt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap