Skal kjøpe nye lysrør, trenger hjelp!

Har et resun 110 liter kjøpt hos tropehagen som jeg for andre gang skal bytte lysrør til. De lysrørene som står i nå er Philips aquarelle 18w. De funket fint i starten da jeg byttet og plantene skjøt fart. Det er vel ca 1 år siden disse var nye.

Det jeg lurer på er hvilke lysrør kan jeg bruke til denne toppen? Det er to lysrør, og jeg tenkte at jeg ville ha to forskjellige denne gangen. tips til hvilke jeg kan/bør bruke for plantenes skyld? Rødt lys? Hvitt?

Var innom en dyrebutikk her om dagen og der så jeg Jebo lysrør på 20w som passer i min topp. Er det mulig å bruke 20w i toppen? Har lett etter infoskrift på armaturet, men har ikke funnet noe.
Hvis det satt Philips 18w rør så passer nok standard 18w T8 rør vl jeg tro. Jebo rør ville jeg nok hoppet glatt over.
Gå for LifeGlo foran og f.eks PowerGlo bak - eller FloraGlo hvis du vil ha et rent planterør.
Alle disse rørene er produsert av hagen og jeg har i allefall til gode og finne noen som lager bedre lysrør.
Vi bruker kun LifeGlo i våres kar, og er kjempefornøyde med det. Plantene vokser som bare det
Takk for tips! Hvor får jeg tak i disse?
Jeg bruker fire Philips MASTER TLD 865
6.500 Kelvin 18w i mitt planteakvarium. De gir utrolig pent lys som fremhever både fargene i fiskene og plantene, og plantene er sunne og fine, jeg vil nok aldri gå tilbake til flora- og lifeglo igjen. +++De er billigere enn dem ifra dyrebutikk Link til butikk som selger dem.
Takk for tips! Fikk litt lyst å prøve med på philipsrørene. Men vil også prøve lifeglo. Har et lite kar med et armatur som har et lysrør på 14 w og på det armaturet står det maks 14 w. Regner med det på 15 w hos f eks aquamanias ikke passer. Noen som kan bekrefte det? Virker ikke som det finnes øysrør å få tak i på nettet til dette armaturet.
Produktomtale: Hagen lysrør.

Her er fin info om lysrør.
Tusen takk for den linken. Jeg har nå vært på en dyrebutikk og kjøpt et powerglo 14 w for det lille karet og ser stor forskjell mellom det og det forrige. Spent på å følge med planteveksten fremover!
Og det lysrøret står å ikke direkte blinker, men lyset dirrer eller flakker eller hvordan jeg skal forklare det. Hva kan det være som er galt? Kan det være utgått på dato? Hvis det går an at sånne ting utgår på dato da.. prøvde å sjekke pakningen for produskjonsdato men fant ikke, det kan jo ha hengt veldig lenge i butikken.
Høres mer ut som at det er lysaramturet ditt som holder på å ta kvelden. Vi hadde det samme problemet. Byttet til nye lysrør da de som sto i var gamle. Når vi byttet begynte de å blinke. Noen dager senere gikk lyset, og det viste seg at det var koblingsfeil i aramturet, og ikke lysrørene som var ødelagte.
Kjøpte lysrøret i går ettermiddag og byttet det med en gang. Merket ganske fort at det flakket(for å bruke et ord, blinke blir ikke riktig for det slår ikke av lyset og tenner igjen hele tiden) i ene enden av lysrøret. Ville prøve det igjen i dag siden jeg er hjemme på dagen og kan følge med og nå er flakkingen mye mindre. men var helt ikke-eksisterende da jeg tente det i morrest.
Byttet du tennerne også? Disse er ofte grunnen til at lysrør blinker.
Vet ikke om jeg må hoppe på denne tråd eller om jeg skal starte en ny selv?
Men her er altså mine to spørgsmål som jeg håber at I kan svare mig på uten at det bliver alt for teknisk!

1. Kan man købe/bruge alm. lysstofrør istedet for akvarierør? Hvorfor/hvorfor ikke?

(kan se at der kun er én her i tråden der kjøber alm. lysstofrør. hmmm)

2. Jeg har 3 akvarier med heldækkende top, 70L, hvori der kun er 1 rør. Og det er jo sådan de bliver solgt fra forretningen. Mit problem er at planterne hurtigt bliver dækket med alger/bliver brune. Er det fordi der er for lidt lys (tror jeg selv)? Setter jeg en kinesisk algespiser ind, så jagter de to sommerfugleciklider den! De er bestemt ikke tilfredse med en gæst!
Tennere? Hva er det? Hvor får man kjøpt det? Er det viktig å bytte disse også? Har ikke peiling på dette merker jeg..

Lyset har forøvrig sluttet å blinke/flakke, det ble bare mindre og mindre av det og sluttet etter et par dager
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap