Utvendig sandfilter - noen erfaringer?

Har nylig kjøpt meg et brukt akvarium på 375 liter. Fulgte med et utvendig sandfilter ( Fluidized Bed Filters ). Finner lite info på nettet om dette filteret, så lurte på om noen har erfaring med dette? (og i forhold til f.eks eheim sine utvendige pumper)

Satte det på i går og det virket som alt er på stell.

-Eneste som bekymrer meg litt er om det skal begynne å lekke, da vil alt vannet i akvariet bli pumpet ut på gulvet, noen formening om hvordan det er å ha et innvendig filter til et såpass stort kar?

-Minn mann ønsker at jeg slår av filteret når vi er på jobb om dagen, noe jeg mener vil ødelegge bakteriefloraen etc. Noen som vet om det stemmer?

-Bør jeg ha en annen pumpe gående med dette filteret? Eller er det nok med bare dette?

Kom gjerne med tips og råd, alt tas imot med åpne armer! Er første gang jeg starter opp større kar enn 200 liter! :O

Mvh Stine
Sandfilter er helt glimrende, du får ikke bedre biologisk filtrering! Filteret filtrerer ikke mekanisk, dvs at bøss og slam og slikt som ellers går i et filter må slamsuges eller tas med et annet filter. Sånn sett kan det være greit med et filter i tillegg.

Man skal IKKE slå av filteret annet enn i svært korte intervaller når det er nødvendig, da dør filterbakteriene og man har et problem. Å ha det avslått en tredel av døgnet som ren rutine fungerer svært dårlig.

Et innvendig filter i et så stort kar blir altfor lite. Et alternativ er å lage en filterløsning bak en innvendig bakgrunn, dette stjeler endel plass, men er tilnærmet vedlikeholdsfritt og man slipper da å ha noe utenfor karet.

Det er alltid en risiko for vannlekkasje når man driver med akvarium, den sjansen må man være villig til å ta. Kjøper man utstyr av god kvalitet minimerer man sjansen, men den vil alltid være til stede - den eneste måten å være sikker på å slippe vann på golvet er å droppe hele akvariet.
Tusen takk for svar!

Da har jeg det å slå i bordet med til han der hjemme, hehe.
Blir uaktuelt å droppe akvariet, får heller leve litt farlig...

Ha en fin dag videre
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap