Kan innvendig juwelfilter fjernes med vann og fisk i karet?

Jeg har hatt et Eheim 2224 gående parallellt med det innvendige Juwelfilteret i 4 uker nå, og om en uke regner jeg med at det bør være trygt å fjerne det.

Jeg har søkt litt rundt her på forumet for å finne ut hvordan jeg skal gjøre det, og finner forklaringer med skarp kniv osv. Men kan jeg gjøre det selv om det er vann og fisk i karet? Selvfølgelig med vannet tappet ned; som vanlig vannbytte, hadde jeg tenkt.

Er risikoen for ødelagt kar overhengende, eller pleier dette å gå smertefritt? Vet det er mange som har gjort dette før, så jeg regner med at erfaringene burde være mange (og forhåpentligvis gode).

Jeg er ikke spesielt innstilt på å fange inn fiskene, noe som nok ville bety rasering av et kar der anubiasen endelig har grodd fast på røttene, så jeg håper dere gir meg det svaret jeg håper på...

Heisan,

Jeg gjorde dette i juvel 180-liters karet mitt, og det gikk greit. Brukte sagbladet til en baufil, om jeg ikke husker feil, det var langt og bøyelig og lett å tre ned bak filterhuset så jeg fikk kuttet over silikonpunktene.

Etter som jeg husker var det lettere å fjerne det enn jeg hadde trodd. Dette er en flere år siden nå, så jeg husker ikke helt detaljene i prosessen, men det er sikkert noen andre her på forumet som kan gi deg flere tips.

Det var i alle fall knall å bli kvitt den innvendige kassen!
Hadde kanskje håpet at flere har gjort dette og kan forsikre meg om at det går greit selv om det er fisk og vann i karet?
Jeg fjernet et filter i mitt akvarium med vann og fisker i, brukte en liten spakkelspade, den har et tynt breit blad og godt håndtak, gikk lett som en lek.
Tror ikke det er noe problem å gjøre det med fisket og vann. Hvis jeg ikke husker helt feil, er det de to øverste punktene som er vanskeligst å få løsnet. Etter det burde det ikke være noe problem å løsne resten. Det eneste problemet er at du kanskje ikke får med deg all silikonen på glasset, siden det blir risky å bruke ting som aceton over et akvarium i drift.
Ja, jeg har bestemt meg for å ikke bry meg om de silikonbitene som sitter igjen på glasset, inntil jeg evt skal ominnrede karet og derfor tømmer det.

Gleder meg til lørdag - da skal boksen ut!

Og nå lurer jeg på gjøre det samme i 63-literen...
Du kan lett fjerne silikonbitene med en algeskrape eller bladet til en papirkniv.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap