Filter

Inaktiv bruker
hva skjer hvis jeg fjerner det hvite finfilteret ?
Svevende små partikler vil ikke lenger bli fjernet fra vannet.
det er lurt å beholde den der, det ser hvertfall finere ut.
det som skjedde når jeg tok den ut, var at pumpen pumpet mer vann, dettte var nok fordi, den hvite var dekket av noe brunt gugg

jeg bare renset den forsiktig jeg
Thomas Håvarstein
hva skjer hvis jeg fjerner det hvite finfilteret ?


Det har lett for å bli mer grumsete og litt uklart vann da, siden den hvite filtervatten er det som stopper og holder på alle de bittesmå partiklene. Filtermaterialet ellers i et filter er mer grovporet, og slipper gjennom de minste partiklene.

Jeg klarer meg ikke uten hvite filtervatt-skiver i mine filtere. Hadde blitt småsprø av så grumsete vann! :p Har jeg glemt å legge nedi ny filtervattskive etter en rens, tar det ikke mange timene før jeg ser det på akvarievannet...!
Hvit filtervatt kjøpes billig på dyrebutikken, og bør skiftes ved hvert vannbytte, da de fort blir grumsete og effekten minsker Den er en veldig viktig del av filtreringen mener nå jeg!
Inaktiv bruker
de som står i mine utvendige filter er sikker 2-3år gammle bare renset de ved behov. men irriterer meg over at de tettes så fort og vann gjennomstrømningen blir liten.
hjelper det å kjøpe ny ?
Du kan kjøpe poser med filtervatt på dyrebutikken. De minste posene koster ca 30 kroner og varer ganske lenge. (hvis du bare trenger en liten flik slik som i juwelfilterene)
Thomas Håvarstein
de som står i mine utvendige filter er sikker 2-3år gammle bare renset de ved behov. men irriterer meg over at de tettes så fort og vann gjennomstrømningen blir liten. hjelper det å kjøpe ny ?


Man burde bytte filtervatt hver gang den går tett fremfor å bare skylle den. Filtervatt koster nesten ingen ting, og er utrolig kjekt å ha. Finnes heller ingen skraper eller fisker som fjerner alger på frontglasset bedre enn filtervatt
Thomas Håvarstein
de som står i mine utvendige filter er sikker 2-3år gammle bare renset de ved behov. men irriterer meg over at de tettes så fort og vann gjennomstrømningen blir liten. hjelper det å kjøpe ny ?

Ja, det skulle jeg mene De hvite filterfleece-skivene er forbruksvare, og jeg skifter dem ved hver rens. Ikke noe jeg gidder å sitter og vaske og skylle. De blir jo helt "pudding" da :p
Så ja, de skiftes. Det er ut med den gamle som er full av slam og møkk, og inn med en ny.

De hvite filterfleece-skivene som brukes i utvendige filtere er laget av filter-fleece, og er ikke som vanlig filtervatt. Må ikke forveksles med hverandre. Vanlig filtervatt skal ikke brukes i utvendige filtere, da den typen trevler og tråder seg opp og kan suges inn i filterets bevegelige deler og stoppe det/ødelegge det! Filterfleece er kompakt i veven, holder seg i fasong og løse fibre vil ikke forekomme.

Inaktiv bruker
er det universal og må klippes til ? hvor kan jeg kjøpe det? er vel ikke bare å gå på dyrebutikken og sei at du skal ha slik filter matte da de ikke kjører så stort lager. (virker ikke slik værtfall)
Det kan jeg ikke svare på...enda. Du må jo først fortelle hvilket filter du har...
Produsent og modell nr, har du det?
Inaktiv bruker
har 1 stk Eheim 2224 og 1 stk Eheim 2211 og i kar nr2 har jeg Jbl cristal 120
Jeg bruker å kjøpe inn 4-5 esker (3-pack) med slike filterfleece-skiver siden det er forbruksvare og jeg har 9 Eheim Pro 2224 filtere på akvarierommet mitt Da har jeg en stund.

Her kjøper jeg hvite filterfleece-skiver til mine Eheim Pro 2224

Runde filterfleece-skiver til Eheim Classic 2211

[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=128360+128361+128362+128363+128364+128365&start=1&dif=20&t=e_temgroup&userid=QPZc8c8TiL0Suh0KJHzf7j8uPBwVJDy5DqX&path1=Filter+media&mpath1=25&path2=Filter+cartridges&mpath2=27&path3=JBL+External+filters]JBL filtermateriale[/URL] til eksterne filtere
hvordan er det å byttet ut den vatten med 2cm blåfiltermatte 30ppi?

hvor mye koster frakten og toll på 5 pakker med eheim 2224 vatt fra www.aquaristikshop.com?
Inaktiv bruker
så lenge varen er under 200Nok så er det ingen toll.
varen kan altså koste 200nok pluss porto uten mer avgift
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap