Hvor i karet er det best å plassere varmekolben?

Jeg skal fjerne mitt innvendige Juwelfilter i dag, og da ryker også varmekolben som står inni boksen. Jeg har kjøpt Jægerkolbe, men lurer på hvor den står best? Jeg hadde tenkt å sette den i det hjørnet der boksen står nå, siden det blir et ledig "hull" for innførsel av ledningen der. I det andre hjørnet kommer allerede ut/inn fra det utvendige filteret og lysledningen inn. Men er det dumt å plassere den der, blir det varmere i det hjørnet?

Og mens jeg likevel spør; de svampene som jeg tar ut av boksen, kan de brukes om igjen? Akvariet har vært i drift i drøyt tre måneder. Eller er det bare å kaste dem?
Vannet skal jo sirkulere ved hjelp av filteret, så det skal ikke bli varmere rundt kolben enn andre steder i karet. Du kan egentlig plassere den hvor du vil, hørtes lurt ut å sette den i det hjørnet.

Svampene i filteret kan du alltids bruke om igjen, ved å plassere dem i det utvendige filteret om det er plass. Om du må kutte/klippe for å få det til gjør ingenting. Da mister du jo ikke bakteriene heller (selv om jeg antar at det utvendige filteret er innkjørt)
Det utvendige filteret har kjørt parallellt med det innvendige i 5 uker nå, så jeg antar at det burde være innkjørt nok. Karet er heller ikke overbefisket, siden jeg ikke klarer å finne ut om det skal være mer oppi der...

Jeg hadde ikke tenkt å putte dem nedi det det utvendige filteret, der er det igrunnen fullt. Så jeg tenkte på om det var mulig å vaske, tørke og ta vare på til evt seinere behov, eller om jeg da risikerer en eller annen bakteriebombe i svampene.
Ah, da skjønner jeg. Nei, det er ingen problemer å gjøre det. Bare pass på at du skyller dem godt, og får skvist ut så mye som mulig. Ellers vil millioner av døde bakterier kunne skape en nitrittbombe når du en gang tar de frem igjen for bruk
Når jeg tok dem opp fant jeg ut at sannsynligheten for at jeg skulle klare å vaske dem helt rene var veldig liten, så jeg kastet dem. Nå er det kun det utvendige Eheim 2224 som går, selv om kassa fra det innvendige fremdeles står der. Merkbart på lydnivået, selv om det er 4 unger som spiller Wii her!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap