Rensing av eheim 2215

Jeg har overtatt et filter av noen som ikke fikk denne til å funke ordentlig. Har et kronisk fikse-syndrom som gjør at jeg føler et umiddelbart behov for å overta ødelagte ting og plukke de friske (hender selvsagt det går andre veien også, eh..). Så.. pumpen funker helt fint i mine øyne, innsug og ut..spytt, det er godt trøkk begge veier, ser det ut til.
Problemet mitt er at filteret har stått ute med noe vann i hele vinteren og jeg er redd for at det er en seriøs bakteriebombe inni der. Har sniffet, og det luktet ikke vondt, men føler ikke for å ta noen umiddelbare sjanser. Men jeg ikke finner noen vettug måte å rense filteret på. Det inneholder lagvis noen kuler og rørformede ting. Jeg har ikke noen erfaring med utvendige pumper. Kan jeg kjøre det med en eddikløsning eller noe annet for å fjerne uønskede bakterier?
var det vann oppi? Neh? Da ville det vell mulig sprukket i vinter kulden.. men jeg tror nok at om det er tørt nå så har frosten tatt knekken på det meste.. skylle pumpen å starte den som en ny pumpe tror jeg mulig vil holde.. med mindre det ser helt j..... ut.. Hvis det har vært vann i å det har lagt noen uker nå og søyet så ville jeg mulig kjøpt nye filtere..

mulig andre har andre formeninger og erfaringer..
Jeg ville kjørt det i rent vann hvis jeg var deg, f.eks. i en tilitersbøtte, og byttet vann hver dag så lenge jeg gadd (3-4 dager kanskje?). Så ville jeg latt det gå i et par uker uten å bytte vann, og antakelig regnet jobben som ferdig.
Det var noen cm. med vann i bunnen ja, og som sagt, det luktet ikke noe som liknet kjipt der.
sorry så nå att det var litt vann oppi.. :P er vist veldig nærsynt i dag.. men men .. jeg tror det vil gå fint jeg.. men mulig andre mener noe annet... Men det må nok bygge seg opp ny bakterie kultur...
Noen uker!!? Aaaau.. Det gjorde vondt i tåmodigheten min.

Jeg tenkte det hadde vært mulig å bruke noe naturlig middel som er bakteriedrepende. Vet at både salt, eddik, sitronsyre, klor, natron etc. er fine bakteriedrepende midler som nødvendigvis ikke trenger å ødelegge noe. Eller er jeg way off her?

Jeg tenker å bruke den i en 120 l. Akvastabil, kjøre den inn samtidig med det andre innvendige filteret.
Tror ikke jeg hadde turt å tilsette noe sånt bakterie drepende greier.. ville vel bare gjort så kampfisk sa. byttet vann noen dager. for så og bare la det gå.. da blir det jo innkjørt over noen uker.. men om du skal gjøre det i akvariet med fisker eller i ett kar uten fisk må du nesten bestemme selv, (med tanke på nitritt)
Men du har jo det andre filteret i tillegg da så mulig det går bra... men der tør jeg ikke svare på noe...(vil jo ikke ha skylden for fiske død vettu)
Jeg har et allerede godt innkjørt filter i akvariet, tenkte å kjøre det parallelt en god måned før jeg tok vekk det innvendige filteret. Det er derfor jeg tenker rensing, fordi jeg vil ikke at det filteret skal dra med seg noe drit inn i akvariet mitt. Den står og går med vann i utslagsvasken as we speak..
esileo
Noen uker!!? Aaaau.. Det gjorde vondt i tåmodigheten min.

Vel, det er bare meg. Jeg har jo ikke fått verken lukte eller se på filteret, så det er jo du som må ta den avgjørelsen.

Det kan hende at du syns det er trygt å bruke filteret etter noen dager, og det kan hende at du har rett i det.

Hva om du koker filtermaterialet, og skyller filterhuset/pumpa i eddik/sitronsyre/klor (og selvsagt skyller det hele veldig godt etterpå i rent vann)?
Ja, der var det en løsning som var litt mer up my alley. Jeg prøver! Takk.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap