Kullfilter - kun engangsbruk?

Jeg lurer på om det er slik at kullfilter kun er til engangsbruk, eller om det går an å oppbevare dette fram til neste gang det eventuell blir bruk for det?
Og er det noen som har erfaring med hvordan dette filteret da kan oppbevares?

Jeg har nettopp tatt ut kullfilterinnsatsene til Eheim 2252 som jeg har brukt i underkant av 3 uker - og har sett at dette ikke er noe som anbefales til permanent bruk. Så nå får "blåsvampveggen" gjøre jobben alene.

Og da lurer jeg på om det bare er gnier-tendenser som tilsier at man må kaste de gamle filtrene, eller om de eventuellt kan brukes igjen...
Kullfilter er engangsbruk, ja. Kullfilteret er spesielt, siden det absorberer forskjellige typer stoffer, for eksempel medisinrester. Om du så tar ut igjen kullfilteret og lagrer det, vil ikke restene bli borte, filteret vil likevel være like mettet neste gang du bruker det.

Du kan lese litt om det her. Som et står nederst i artikkelen, er det mulig, via en spesiell prosdure (varme over 1000 grader), men det er neppe noe vi vanlige har muligheten til. Billigere og enklere å kjøpe et kullfilter til, og ha liggende til det blir behov.

Forresten, når du har tatt ut kullfilteret, bør du legge i blåfilter i den nå ledige plassen. Biologisk filtrering kan det ikke bli for mye av, og det er bare fint å utnytte all ledig plass
Du kan også lage ditt eget kullfilter, hved hjelp av en vaskepose i tøy eller lignende, og bruke vanlig grillkull som du bryter i mindre biter på ca 1 x 1 cm, pluss minus. Men sjekke at det ikke er tilsatt stoffer som skal sørge for at kullet er lettantennelig for den bruken det egentlig er ment for. Dette skal vel stå på posen.
Tennveske?just brake it cown.
Wargtass
Du kan også lage ditt eget kullfilter, hved hjelp av en vaskepose i tøy eller lignende, og bruke vanlig grillkull som du bryter i mindre biter på ca 1 x 1 cm, pluss minus. Men sjekke at det ikke er tilsatt stoffer som skal sørge for at kullet er lettantennelig for den bruken det egentlig er ment for. Dette skal vel stå på posen.
Wargtass
Du kan også lage ditt eget kullfilter, hved hjelp av en vaskepose i tøy eller lignende, og bruke vanlig grillkull som du bryter i mindre biter på ca 1 x 1 cm, pluss minus.


Nei, det kan du ikke.
Hvorfor ikke bare kjøpe noe slikt? Da har man flere gang, og kan dosere slik man selv vil
Jeg har lest at kull til akvariebruk kan legges i stekeovn for å bli klar til bruk igjen?
Ja, hvis ovnen din går opp til minst 500 grader (helst mer) og er lufttett slik at du kan gjøre den oksygenfri, så.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap