Har tatt meg vann over hodet :p

Prøver igjen, fikk svar på dette spml en gang tidligere, men da gav jeg opp feil liter på akvariet... dette er et akvarie på 600 L (585 l som omregneren sa så fint ;p)

Litt historie; har tidligere hatt et par akvarier, 60L og 120 L... så ble jeg bitt av litersyken og fikk plutselig has på drømmeakvariet (som jeg har trodd helt til i dag at var 720 L, fordi jeg ikke gadd å regne om før ) men som nå viser seg å være i underkant av 600 L... med akvariet følger det mye utstyr, div medisiner og en am top 3338 som jeg i første omgang trodde holdt i massevis!
Etter mye research her inne, så ser jeg at jeg trenger en tilleggspumpe... så mitt spørsmål blir da; HVOR STOR trenger denne være for å fungere sammen med am topen? Og kan jeg kjøre i gang med bare den ene først og så sette til den andre litt senere? Bare for å få det i gang mener jeg..
Tror jeg har tatt meg vann over hodet her... utrolig mye som skal ordnes og kjøpes og fikses og sjekkes før drømmen blir virkelighet
Kommer egentlig helt an på belastning og hva slags filter materiale du har i Am-topen. Personlig missliker jeg Am-top og ville heller satset på et filter som Fluval FX 5 og en par små sirkulasjons pumper.
Eheim 2075 eller Eheim 2080 (hakket større) er ikke verst de heller, men de koster litt.
takker begge for svar må nok ærlig innrømme at jeg skulle ønske noen kunne komme å ordne alt med pumpene for meg... jeg synest det er travelt å finne info om hva som skal være i filteret (og hva mener du med belastningen?) ... fulgte ikke noe med av filtermateriale el biomateriale til am topen - så jeg vet faktisk ikke hva jeg skal fylle den med heller... :/
i den første kurven du setter nedi bøtta skal du ha keramikk rør, den andre kurven skal du ha grov filter matte og den tredje kurven den øverste skal du ha en finere filter mattte. Tror jeg har fått med meg alle kurvene.

Jeg har selv det filteret og er kjempe fornøyd bare for å si det
Liker det enkelt og forståelig, tusen takk Ritus
Plussmedlem
Til et kar av den størrelsen ville jeg vel i første omgang gjort en av to ting...

1) Legg ut AmTop 3338 du har for salg og kjøp inn en FX5 som du bruker isteden...

2) Kjøp en AmTop 3338 til og bruk begge i karet. Det burde holde selv til et så stort kar. Og med 2 filter kan du rense de på omgang slik at du alltid har ett som er fullt oppe og går.

Med belastning i karet menes hvor mye fisk du har der, hva slage fisk det er (om de griser mye osv) og hvor mye det fores... Jo større belastning du har jo større filter må du ha...

Uansett ville jeg nok brukt en sirkulasjonspumpe med luftslange som tillegg..
Et lite tillegg til lista fra Ritus: Filtervatt mellom øverste kurv og den grønne rista. Vatten skifter jeg ganske ofte, fordi jeg liker krystallklart vann. Tror man kan velge litt forskjellig til kurvene, selv fikk jeg med to kurver med bioballer, en tynn svamp og en kurv med cirax da jeg kjøpte filteret, men det var til en 160-liter :o)
Jeg bruker ikke filter vatt på det filteret pga jeg gidder ikke å bytte så ofte det filteret gjør jeg bare reint max en gang i året derfor ingen filtervatt. Jeg syns man ikke trenger filtervatt når man bruker både grov og fint filter.
Tusen takk for alle svarene, kjempekjekt


men i steden for å måtte selge og kjøpe på nytt, kan jeg ikke kombinere disse to da? altså den jeg har OG en fx5 ?? det er det jeg tenker å gjøre!
(HVIS am-toppen funker da, har ikke testet den enda :/ )



Skal ta med meg pumpa ned til dyrebutikken her og så fyller jeg den opp der med det som trengs ;P
Å kjøre AM-Top'en sammen med en FX5 vil fungere utmerket - Am-Top 3338 har vel omtrent samme kapasitet som Eheim 2028.
Ikke regn med at Am-Top filteret varer evig - det er riktignok en kopi av Eheim's Pro1 serie, men kvaliteten er en helt annen.
Plussmedlem
Joda, selvfølgelig kan du bruke AmTop'en sammen med en FX5. Jeg tenkte bare på det med pris og at en FX5 koster nesten 3 ganger så mye som en AmTop...

Kjører selv et ganske tungt belastet 600 liter med FX5 og Fluval 404(omtrent samme ytelser som AT3338)
Det er satt opp så 404'en suger inn det meste av partikler og dritt i vannet. Den renser jeg ca hver måned. FX5'en har dermed alltid fullt oppegående bakterieflora og trenger ikke renses mer enn en gang i året...
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap