Grønnskolling på pumpekapasitet...

Usikker på om denne burde være her eller på nybegynner?

Jeg er helt fersk på dette med akvarium, og lurer på et par ting når det gjelder pumper. (For den som måtte dra kjensel på nick har jeg skrevet en tråd tidligere om oppstart av akvarium, men det ble den gangen lagt på is. Nå prøver vi igjen.)
Skal sette opp et akvarium på rundt 200-250 liter. Vet ikke om følgende info er nyttig, men tar det med for sikkerhets skyld.;P
Akvariet skal bl.a. inneholde 2 Dvergscalarer som hovedfisk, en liten stim og noen bunnfisk. En passe stor plante i et hjørne, muligens en middels til i samme hjørne, litt javamose på steiner i andre hjørnet, og en "teppeplante" på deler av bunnen.

Jeg har fått låne akvarium, men det inkluderer ikke annet utstyr enn lysarmaturen. Så jeg må gå til innkjøp av en god pumpe i allefall.
Men jeg vet jo ingen verdens ting om hvordan man ser hvilken kapasitet pumpene har.*dum*
F.eks. kan jeg lese "Jewel Pumpset 1500 Bioflow", "Jewel Pumpset 250 Bioflow", eller "Fluval 2+".... Det sier meg ikke stort.:P

Jeg har forresten veldig lyst til å kjøpe brukt, da det blir litt billigere, og så ser jeg for meg at det går kjappere å bli ferdig med innkjøringsfasen når man har brukt pumpe. Er det tilfelle at det går fortere? Eller kanskje er det dumt å kjøpe brukt?
Og så vil jeg gjerne ha en innvendig pumpe, da akvariet har åpent stativ det skal stå på. Ellers bør den utvendige pumpen være liten. Noen forslag?

Og til slutt lurer jeg på hva annet jeg burde ha i akvariet mitt. Luftpumpe? Varmekolbe eller "varmeteppe" (usikker på hva det heter jeg)? Sirkulasjonspumpe? Luftfilter?
Det er jo en jungel, hehe. Hva er egentlig "MÅ ha", og hva er "snedig å ha, men strengt tatt ikke nødvendig"?

På forhånd tusen takk for svar!
Hei
varmekolbe og pumpe må du ha. Luftpumpe trenger du ikke hvis du passer på at pumpa gir god sirkulasjon i overflaten, da tilfører du nok oksygen hvis du da ikke skal ha enormt mye fisk oppi der. Generelt så gir nok en utvendig pumpe bedre filtereing da det er plass til mer filtermateriale i "bøtta" enn et innvendig filter. Men et innvendig filter duger, de er gjerne mye biligere også. Det er som du sier et hav av utvalg. Gå på zoo sjappa å spør etter et filter til et kar på 200-250 liter så finner de fram for deg. Det står gjerne på pakka hvor stort akvarium pumpen passer til.

Du får ikke raskere innnkjøringstid på brukt utstyr, da må i så fall akvariet være i bruk nå. Greia er at det inni filtermaterialet (svampene i pumpa, ikke filtervatten) med tiden bygges opp en bakteriekultur som bryter ned ulike avfallsstoffer. De lever alså i pumpa og spiser avfall fra akvariet. Derfor er det viktig å ikke skylle filtermaterialet i kranvann når du renser pumpa. Bare pump opp litt akvarievann i en bøtte å skyll de litt der, da dreper du ikke bakteriene.


Varmeteppe er egentlig noe som mest blir brukt av de som driver med spesialiserte planteakvarium, tror ikke det er veldig vanlig, kjenner ingen som har det. Glem det, en varmekolbe til 300 kroner duger i massevis
Tusen takk for svar.
Det virker som det lureste er å handle i fysisk butikk første gang da. Så vet jeg at jeg får det jeg har bruk for, i stedet for å handle "blindt" på nett/bruktmarked.:P

Jeg får ta en tur til nærmeste dyrebutikk og høre hva de har å tilby.
Noen merker som bør styres unna når det gjelder pumper?
Pumper er alltid underdimensjonerte. Hvis du skal ha ei pumpe til 200liter burde du gå for ei som, det står på pakken, går til et 400liters akvarium.
Alltid ta det dobbelt av hva ditt akvarium er på!
selges helt nye utvendige pumpe/filter her på salgsdelen til 799 inkl porto, eller 999kr inkl filtermedie også. Har en slik selv, enkelt å sette sammen også.

Her er annonsen

Den skal holde opp til 500 liter, eller 250 liter som er sterkt belastet.
Trond86
selges helt nye utvendige pumpe/filter her på salgsdelen til 799 inkl porto, eller 999kr inkl filtermedie også. Har en slik selv, enkelt å sette sammen også. [URLBLOCK1] Den skal holde opp til 500 liter, eller 250 liter som er sterkt belastet.


Har faktisk sett på akkurat den pumpa. Men kunne helst tenkt meg en innvendig, da jeg har en liten langfingret 1 1/2 åring, og akvariet skal stå på åpent stativ (ikke mulighet for å "gjemme" filteret). Kan se om jeg får bygd noe slags skap eller ordne annen løsning for å redde filteret fra småfingrene kanskje?

For jeg har begynt å skjønne at utvendig nesten er "påbudt" når akvariet er så stort som det er?
Filter
hei helt rett bruk utvendig filter vis du har mulighet til det når du skal ha akvarium på den størrelsen som du har tenkt.utvendig filter er det beste uten tvil.
Jeg kjører et modifisert (blåsvamp) Fluval 4+ i et 200 liter.
Går som selvskapskar, funker svært godt. Renser filtrer ca 1 gang hver andre mnd. Fôrer normalt.
Ser det er en del begrepsforvirring ute å går.

1. Pumpe, Du får vann eller luftpumpe. Pumpen pumper da bare luft eller vann. Vannpumper får du i en rekke utförsler.

Stream / wave maker osv som er "propell" pumper som brukes ned dykket i vann. De lager en en bred ståle og flytter mye vann, typisk 3.000 til 15.000 liter. Brukes ofte i elvebiotoper, saltvann, mallekar, osv. Eller i ciklideakvarier for afrikanske ciklider.

Powerheads som ofte er impellerdrevene pumper, typisk 500 -2.000 liter i timen. Kan brukes for å lage vannbevegelser, drive ulike blåmatte filter osv.

Ulike matepumper, typisk 100 - 20.000 liter i timen. Disse finnes både som utvendige pumper som tåler / skal å stå tört, eller pumper som kan /må brukes neddykket i vann.

2. Filter.
Filtre omtales ofte som at det finnes to typer. Innvendige og utvendige. Det er forsåvidt sant, men det er ulike måter å bygge opp filtre, både utvendige og innvendige.

Innvendig kan du gjöre det hele meget enkelt med å plassere innsuget til en powerhead eller en liten matepumpe bak en vegg med blåsvamp eller inne i en svamp som plasser inne i akvariet.

Innvendige filtre bygger ofte på dette prinsippet, men da ofte med et betydelige mindre filtervolum.

Utvendige filtre finnes i to hovedtyper. Typiske böttefiltre, ofte trykktette og kan derfor plasseres under akvariet uten noen problem. Disse er ofte markerte större i volum enn innvendige filtere. Det finnes også åpne utvendige filtere som sandfilter osv. Den andre typen er ulike typer for åpne filtre, sumper osv som brukes av noen som krever gode vannkvaliter og gjevne vannkvaliterer.


Så når det snakkes om hvilket pumpe / filter jeg skal kjöpe må en derfor väre litt spesifikk på hva man mener.

Utvendige filtere til et vanlig selskapskar bör ofte väre större enn det som produsentente oppgir, skal du ha krevende fisker, mange fisker osv er det egentlig ikke noen begrensninger på hvor stort filteret kan väre. Uansett må du selvfölgelig gi filteret mulighet til å bli innkjört, det gjelder alle typer biologiske filtere som det er snakk om i de aller fleste hobby akvarier.
Okei, da har jeg lært litt mer.

I dag var jeg i allefall og fikk kjøpt bl.a. filter. Innvendig sådan. Etter et kjapt mål av akvariumet, viste det seg at det kun er max 140 liter. Jeg kom frem til rundt 133 l på innvendige mål.
Så jeg fikk anbefalt en pumpe med kapasitet på rundt 200 liter på dyrebutikken.... Usikker på om jeg kjøpte katta i sekken her, men da får jeg bare selge denne pumpa og kjøpe ny større hvis så er tilfelle.

Jeg lurer på...denne pumpa har svart svamp i to forskjellige kammer. Er det det samme som blåsvamp, bare annen farge, eller burde jeg kjøpe til et stykke blåsvamp for å modifisere filteret?

Videre fikk jeg kjøpt varmekolbe på 100w, termometer for å klistre utenpå akvariet, hov på 12 cm, mat, vanntester (6-i-1 strimmel test), fôr og planter (vannpest, anubis og en eller annen gresslignende krypeplante). Og nå står det og putrer og går.
Skal ommøblere en gang til ser jeg, for nå ble jeg sittende å se rett på pumpa og varmekolben i sideruta her jeg sitter i sofaen.:P

Har noen småspørsmål til, men de føler jeg passer mer hjemme i nybegynnerforumet, så jeg får starte ny tråd der inne.
Hvilket filter kjøpte du ?

Ikke for å virke negativ, men slik strimmel tester er helt på jordet når det kommer til å vise nøyaktige resultater, kan ikke stole på de i det hele tatt

Må nok ha dråpetester ska du teste noe som helst.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap