Min første utvendige pumpe.. hjelp!

Hurra, jeg har fått tak i en *kremt* gammel og brukt pumpe.
Den skal gå i en 200l.
Problemet mitt er at jeg har aldri brukt en slik pumpe før, og har ikke peiling på hvordan den virker, eller hvor hva skal henne..

Det er 3 skumle deler med utløp som jeg ikke har peiling på hvor skal ende opp hen. Hvor skal de hen, og hvilken funksjon har de?
Det er "gress" og "rør" inne i pumpa, hvorfor og hva er dette?

Hvis noen vil forklare dette enkelt for meg blir jeg kjempeglad.
For jeg har overhode ikke peiling på utvendige pumper..

Slenger med et bilde av den.
Eheim 2017 er en kjempemessig pumpe. Jeg har 2013 som er mindre men ellers lik.

Filteret skal suge vann inn den nederste tuten (festes med slange til U-bøyen som skal ha en rund rist på enden så den ikke suger inn fisk). Filteret spruter vannet ut gjennom lokket (festes med slange til ....hm, J-bøyen kan vi kalle den).

Rekkefølge på ting i filteret (fra nederst og oppover):
* Plastrist (med "piggene" ned).
* Kunstgress.
* Rør.
* Eventuelt finere materiale.
* Filtervatt.
* Plastrist (lik den nederste, med "piggene" opp).
* Pumpehuset (med pakning).

Pumpehuset inneholder en impeller som sitter fast i en magnet. Sammen utgjør de rotoren.

Rotoren står på en keramikk-aksling som har en gummi-muffe i hver ende. Alt dette skal inn i pumpehuset og festes med en plastring. Jeg antar at rotoren sitter der den skal allerede, men tenkte at dette kan være grei info å ha når du skal ha den ut og rense den.

For å starte pumpa, sett U-bøyen i akvariet og sug i J-bøyen. Filteret begynner da å fylles opp, og du kan sette J-bøyen på plass i akvariet. Når det slutter å komme luft/bobler ut av J-bøyen kan du sette i strømmen. Det kan være en fordel å trekke ut strømmen etter et minutt, vente noen sekunder og sette den inn igjen. Da kvitter gjerne pumpa seg med noen ekstra luftbobler.
Flott
Dette hang jeg ganske greit med på.
Men hvorfor har vi "gress" i pumpa?

Dette med rensing av pumpa.. Hvordan gjør man så det, og hva skal ikke renses? Samme prinsipp som før med at man skal bevare bakteriekulturen inne i filteret?

Et annet spørsmål, bråker denne pumpa? :s
"Gresset" er mekanisk filtermateriale for grove partikler. De grove filterpartiklene som henger seg fast der, kan nok også etterhvert fungere som biologisk filtermateriale.

Jeg pleier å rense alle mine filtre ved å tappe opp en bøtte akvarievann, putte filtermaterialet oppi, og grikke og gnu til det er halvreint (krever gjerne 2-3 bøtter før det har blitt såpass reint). Så legger jeg det tilbake.

Til slutt renser jeg rotoren og filterhuset med akvarietannbørsten.

Et tips: Fukt pakningen før du setter på pumpehuset. Er pakningen gammel og sprukket, få tak i en ny.

Pumpa bråker ikke noe særlig når den funker som den skal. Du kan evt. sette noe mykt under hvis det durer i gulvet, og evt. pakke inn pumpehuset i f.eks. håndklær hvis keramikk-akslingen er så slitt at selve pumpa bråker (men da er det også på tide med ny aksling: Hvis du kjører pumpa med slitte deler, slites alle andre deler ti ganger så fort).
Den er grei
Kommer jo til å gå 4 uker før jeg skal ha fisk i karet, så jeg har god tid til å krangle med pumpa. Takk (:
Da trenger jeg mer hjelp...

Mannen i dyrebutikken sa at det holdt ikke med 3 lag forskjellig "gress" og sånne små bio-rør. Jeg måtte ha blåfilter og sånne små svamper også.
Da er premiespørsmålet, hvilken rekkefølge??

Sånn som jeg fikk pumpa var det de små rørene nederst, så hvitt gress, så grønt gress i midten, og et litt gult og tynt gress på toppen.
Hvor skal de små svampe-dottene plasseres, og hvor skal den blå filterflekken plasseres?
Gresset skal i utgangspunktet holde, men det spørs jo hvilke fisk det er snakk om osv. Idag får man andre materialer med langt større overflate som derfor gir bedre filtrering.

Jeg er vant med å ha keramikkrørene nederst. Disse skal fordele vannstrømmen så den fordeler seg utover. Da går ikke vannet går rett gjennom ett punkt(minste motstands vei). Deretter kan du ta det groveste av det andre materialet og finere materiale til slutt.

Blåmatten ville jeg hatt nest-øverst med litt filtervatt på topp.

Hiv litt fiskemat (eller menneskemat for densaks skyld) i akvariet. Dette vil gi næring til bakteriene som skal bygge seg opp i filteret før fiskene ankommer.
Tilbakeslag
Jeg fulgte oppskriftene jeg fikk her, skrudde sammen, skrudde på, og oppdaget til min store skuffelse at pumpa ikke ville virke...

Den hyler og skriker, og det kommer en surklende/sugende lyd fra kanten på pumpa. Den suger ikke til seg vann, og flere av delene på rørene viste seg å være tørre og markne... Men på en annen side så betalte jeg nesten ikke noe for den. Så da er det nye spørsmålet:

Karet er på 200 liter, det skal gå relativt lite fisk i det. Og den må være lydløs, da jeg sover 2 meter unna karet...
Hvilken pumpe vil dere anbefale, som ikke tar livet av lommeboka mi?
Alle eheim-pumpene skal være bra, men det er nok også gode pumper av andre merker.

Ville prøvd å plassere filterhodet i en bøtte med vann først. Kan være den bare suger masse luft. I så fall har du vært litt uheldig når du satte filterhodet på plass, eller det kan ordnes med en ny pakning(o-ring).

Glemte nesten: Slangene bør uansett byttes når det har gått noen år og de har blitt stive. Koster ikke alverdens og pumpen er plutselig mye enklere å plassere.
Har stått med hue i den bøtta med vann i flere timer nå, og den super ikke vann for alt i verden... Viser seg at "lokket" på pumpa ikke sitter riktig på fordi 3 av 5 fester mangler og/eller er ødelagte i festet...

Står igjen med alternativet om å la 3 stykker innvendige Fluval 3+ gå i karet...
Er dette fy-fy å bare ha innvendige pumper i ett så stort kar?
Det går nok helt fint med 3 stk fluval 3+. Men tror de vil bråke mere enn et utvendig filter.

Har du prøvd å senke den grå toppen med motoren i ned i en vanlig bøtte for å se om dun pumper som den skal ?

Du kan muligens bruke pumpen selv om festene er litt ødelagt, det spørs på hvilken måte de er skadet. Det skal være mulig å kjøpe løse klemmer.
hehe jaa..det er estetisk fyfy :P
Men du som til syvende og sist avgjølr dette.
Am-top pumpene er billige og helt greie "kopier" av Eheim sine pumper.
Denne avbildete vil vel gjerne bli for liten til det karet du har tenkt deg. en 3337 eller 3338 vil sikkert funke fint.
Ser at enkelte her inne på forum har et lite hat-forhold til disse, men jeg kan ikke helt skjønne hvorfor. Har hatt ei slik i en 120 liter gående i snart to år, og aldri hatt trøbbel med den.

Har også to stk Eheim2224 gående. De koster litt mer, men er kjempegreie pumper å ha med å gjøre.

Disse to er kun få av mange typer som er i omløp der ute..du kan jo se på rubrikkanonsene her inne på forum om du finner noe der
Jeg har et lite hat-forhold til dem. Det er først og fremst fordi det ser ut som at slangetilkoblingene ser ut til å kunne bli knukket av.

Mern såsant de virker og pålitelige, så er jo egentlig merket irrelevant. Det er jo uansett bare en bøtte påmontert en pumpe.
Hmmm... Innvendige pumper opplevde jeg som mye lettere å håndtere xp
Men da får det bli til med utvendig pumpe..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap