Vurderer å gå over til utvendig filter, anbefalinger?

Jeg vet jeg spammer veldig med masse spørsmål, men er veldig takknemmelig for hjelp, altså.

Er egentelig ganske lei av Eheim Aquaball innvendig filter som går tett i tide og utide, så lurer veldig på å gå over til utvendig filterløsning.

Problemet er bare at jeg har en makshøyde på 32 cm. Akvariet er på 116 liter og huser 3 sommerfuglciklider, 2 L144 og 10 stk rødmunnstetra. Kommer også litt corydoras med tiden.

Lurer da på om det i det heletatt finnes noen allrighte filter som passer inn der jeg kan ha det. Ellers har jeg mulighet for å sage i benken, men da frykter jeg for bæreevnen.

Kanskje du kan vurdere sumpfilter. Du må antakelig bygge det sjøl, men da får du det også sånn som du vil ha det.

http://www.google.no/search?q=sumpfilter
Hei

Sier du dette fordi det ikke finnes løsninger som passer den høyden jeg trenger?

Er i grunn helt amøbe når det kommer til DIY så sumpfilter er foreløpig ganske så uaktuelt. Men takk for forslaget.

Har fått anbefalt å gå for innvendig filter fra en annen erfaren kar, han sier Eheim 2252. Blir veldig usikker på hva jeg skal gjøre.
Ifølge Eheim.com så er den utvendige ecco pro 130 (2032) 30 cm høy. Jeg er ikke sikker på om det betyr at den går under en 32 cm høy benk, for på bildet ser det ut som om slangekoblingene går høyere enn selve pumpa. Tviler litt på at du får tak i et utvendig filter som er særlig lavere.
Spør jeg etter feil ting her? Ser at den ecco saken du snakker om har helt annen type innmat enn de jeg har sett tidligere. Har sett på pro I osv, de er bygget opp annerledes?
DorianGray
Har fått anbefalt å gå for innvendig filter fra en annen erfaren kar, han sier Eheim 2252.


Der har jeg en helt annen oppfatning. Det filteret der kalles Eheims "kraftpakke" - og ikke uten grunn. Den blåser fisken veggimellom.
Den biologiske kapasiteten er vel som innvendige filtere flest, det kan ikke måle seg med et utvendig, men det er et alvorlig trøkk på vannet den pøser ut.

Med mindre du har fisk som virkelig skal ha sirkulasjon (type malawi eller L-maller), så bør du tenke deg om to ganger før du setter inn det. Jeg har hatt det filteret en gang (da jeg hadde L-maller) og det var virkelig trøkk.... hjelpes meg. Jeg hadde det i en 160 liter (en meter langt). I den perioden jeg hadde det, så jeg aldri Corydorasene ute på åpen sandbunn mer. De kunne ikke, for de ble blåst overende! Så de ble liggende i le under steiner og røtter for å kunne slappe av uten å velte :p

Eheim Pro 2222 er i 29 cm høyt iflg. info på Aquaristikshop. Oppgitt å passe for akvarier opptil 150 liter. Men de oppgitte målene.... da regner jeg med at gummislangene som vil stikke litt opp over filteret ikke er tatt med. Da blir det for høyt for deg, muligens? Kanskje det passer akkurat på håret...?
Ja, tittet litt på det pga høyden. Men så blir jeg skeptisk i og med at tommelfingerregelen sier at man skal ha ca dobbel kapasitet på pumpa kontra det som oppgis. Dermed er jeg redd den der blir noe svak?

Er det forøvrig noen kvalitetsforskjeller å snakke om mtp Tetra, Fluval og Eheim? Noe å styre unna?
Alle de tre nevnte er bra, Am-Top derimot bør man absolutt styre unna. Mange vil hevde at Eheim er i en klasse for seg, men min og mange andres erfaring er at med nåværende generasjon filtre er nok både Fluval og Tetratec ofte like bra. Eheim sin "über" status skyldes i hovedsak den gode gamle Classic serien som var i en egen klasse uten noen egentlig konkurranse i mange år.
DorianGray
Ja, tittet litt på det pga høyden. Men så blir jeg skeptisk i og med at tommelfingerregelen sier at man skal ha ca dobbel kapasitet på pumpa kontra det som oppgis. Dermed er jeg redd den der blir noe svak?


Det er riktig at man alltid bør overdimensjonere, så man er ekstra godt sikret. Men i enkelte tilfeller er det plassen som avgjør hvilket filter man får truet inn Og da må man bare jenke litt på kravene. Det er en tommelfingerregel, men ikke en fastspikret en, som sier at man bør doble filterkapasiteten Og uansett er jo Eheim 2222 et bedre alternativ enn eventuelle innvendige filtere du måtte finne, mht biologisk kapasitet.

Jeg har selv måttet passe på og lese meg til cm målene på diverse filtere for å finne de som kan passe til den plassen jeg har til rådighet under og ved siden av akvariene rundt om på akvarierommet. Med bare en eller to cm klaring kan det være litt av et slit å få av slangene på et filter når man må ta det frem fra under reolen for å rense det... :p
Ulvster
Am-Top derimot bør man absolutt styre unna.

Tøys.
Under ser dere hylla som akvariet står på. Filteret må få plass innen ett av de 4 hullene der. Men har som sagt også mulighet for å sage vekk èn hylleplate.

Hvis jeg skulle finne på å gjøre det, hvilket filter anbefaler dere da? Gjentar: Karet er 116 liter. Behøver ikke være den dyreste, men gjerne stillegående!
Jeg syns Eheim 2028 (evt. den tilsvarende billigmodellen Am-Top 3337) er en grei størrelse for et slikt kar. Det blir i hvert fall ikke for lite. Dette er allsidige filtre hvor gjennomstrømningen kan stilles. De kan dermed brukes til alt mellom 30 og 300 liter.
Vil helst bestille fra en norsk websjappe.

Jeg har forøvrig muligheten til å plassere filteret ved siden av, hvis det er det som må til.

Eheim sin 2224 har jeg lest bare herk om, dårlig kapasitet osv. Den du nevner fant jeg ikke hos webzoo.

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=751

Denne så jo rimelig og grei ut.
Filter


Eheim sin 2224 har jeg lest bare herk om, dårlig kapasitet osv. Den du nevner fant jeg ikke hos webzoo.

bare tull og tøys at eheim 2224 er noe herk.den som påstår det,har ikke peilig på filtere i det hele tatt.har hatt slikt filter i årevis uten problem.
Eheim 2224 er et bra filter som alle andre Eheim Pro1/2/3 serie filtre, man kan finne feil med alle filtre hvis man søker, som regel skyldes det manglende vedlkehold eller andre brukerfeil.
Fluval 205 er ett godt filter, men hadde kanskje spandert på en 305 selv.
Tetratec EX 700 er ett annet greit filter, litt mer stillegående og rimeligere. Har 3 stk som tusler og går uten problemer.
Tetratec EX700 ja.. at ingen tenkte på det før - det er perfekt til ett 116l kar - og gir MYE for penga, spesielt sammenlignet med Eheim Ecco Pro som er i samme prisklasse, Ecco Pro er ikke av samme kvalitet som andre Eheim filtre, de er også veldig motorsvake - men de er fine til små kar (100l og mindre)
DorianGray
Eheim sin 2224 har jeg lest bare herk om, dårlig kapasitet osv. Den du nevner fant jeg ikke hos webzoo.

Hæ? Det var rart!

Eheim 2224 har jeg bare godord å si om Ikke uten grunn at jeg har 9 stk av dem...
Jeg har det filteret i flere 85 litere, alle 98 literne mine. Har brukt det i årevis. Leverer super vannkvalitet, enkle å rense osv.

I noen litt større kar kanskje det kan være for dårlig "trøkk" i 2224, hvis karet er langt kan motoren i 2224 slite noe med å pushe vannet kraftig nok fra en side til den andre. Men det funker jo, og ikke alle fisk trives med mye sirkulasjon.

F.eks. i 160 literne mine måtte jeg bytte fra 2224 til noe med høyere antall liter i timen for å få nok sirkulasjon. Kapasitetsmessig (altså evne til biologisk filtrering) skulle det holde til 160 liter, siden det passer for kar opptil 250 liter. Og det gjorde det, det var prikkfri vannkvalitet. Men det var altså litt for dårlig trøkk når vannet i tillegg måtte pumpes såpass høyt opp (reol).

DorianGray
Under ser dere hylla som akvariet står på. Filteret må få plass innen ett av de 4 hullene der. Men har som sagt også mulighet for å sage vekk èn hylleplate.

Åja, det er sånn det ser ut. Ja, da hadde jeg sagd vekk en hylleplate, og vips! Kan du velge i filtere mye mer fritt.
112 liter hadde jeg før, tilnærmet likt ditt, og jeg brukte Eheim 2224 til det i flere år. Kan du sage vekk en hylleplate, har du plass til det, og det har kapasitet opptil 250 liter. Ingen fare for dårlig vannkvalitet i 116 literen da med andre ord.
Så det skulle gå greit mtp stabiltet tror du, Mona?

Men uansett, hva blir konklusjonen her? Det veier egentelig veldig det du sier, Mona, for du har jo hjulpet meg veldig mye fra før. Så det står vel mellom 2224 og Tetratech sin EX700 da.
Plussmedlem
Hvis du kan sage vekk en hylleplate uten å svekke hyllen hadde jeg gjort det. De fleste sånne hyller tåler dessuten mye mer enn man tror. Bare vær helt sikker, siden over 100liter vann blir veldig mange kvadratmeter om det går galt..

Så på Eheim 2224, den har filtervolum oppgitt til 3 liter. Syns ikke det er så veldig mye, men det burde holde...

Fant i farten ikke filtervolum på Fluval 205 eller Tetratec700, men tror de ligger noe over Eheim'en...
Tetratec har det vært litt ymse ytringer om, men det skal være ok filter... Har aldri prøvd de selv, men snakket mye med en som forhandlet de tidligere... Tror han hadde 2 reklamasjoner pga feiloppsett fra kjøper..
Fluval pleier være bra filter, men de er vel ganske høye og slanke (du så jo det mitt) Men de er enkle og slitesterke..

AmTop er det veldig delte meninger om... Noen syns de er greie, andre hater de... AmTop 3337 (f.eks) har et volum på 6,5liter tror jeg og ligger godt under tusenlappen i butikk her i området... De har jo også mindre modeller som 3336...

Noen konklusjon er aldri lett å gi.. Mona har holdt på en stund nå og har brukt mye Eheim som ho skriver. Derfor burde ho ha god greie på de filterne og nok være verdt å lytte til...
Tilfeldig bekjentskap
© Aud Jorun Gjerland
Reklame for plussmedlemskap