Eheim 2224 som ikke drar vann.

Har nå endelig fått et Eheim utvendig filter i hus, versjon 2224. Som til min store glede akuratt passet inn i innredningen her. Men, så begynner jeg å lure på om jeg har fått en defekt modell.

Den drar nemmelig ikke vann, har koblet fra motordelen, og kjørt kun den, men det er nesten ikke trykk der overhodet! Noen som vet råd? :/
Inaktiv bruker
Har du hatt utvendige filtre før så du kjenner til hvordan de fungerer?

Man må fylle det opp helt med vann, så det renner over, før du setter på lokket, og så må du fylle begge slangene helt opp med vann og plassere dem i akvariet slik at innsuget er lavere plassert enn utsuget. Og så hender det seg at man må suge et par sekunder på utsuget/utslangen for å få i gang trykket
Det er lett bare man får teken på det, men det fordrer at du har plassert utsugsdelen på out og innsugsdelen på inn også. Har hendt seg at jeg har satt på feil der etter å ha renset slangene, og da går det jo ikke.
Herregud, så flaut. Men nei, dette har jeg faktisk ikke gjort. Det sto (såvidt jeg kunne se) ikke ett ord om dette i manualen. Prøver på nytt!
Har du koblet fra motordelen og/eller testkjørt filteret tørt...?
Disse filterne kan bli ødelagte hvis de står og spinner og kverner uten vann i.

Håper ikke du gjorde det altfor lenge...?

PS! Husk også at begge spakene på toppen av filterhuset må stå i åpen posisjon når du setter i gang filteret (med vann i, selvsagt
Jess, det gjorde jeg vettu Mona. Hvorfor tåler de ikke dette? For liten motstand?

Det tusler og går her nå, så regner med at det gikk fint.

Tilleggsspørsmål. Hvor lenge bør dette filteret gå sammen med det innvendige før det innvendige kan fjernes? Er det fortsatt snakk om 4 uker med bakterieoppbygning?
Plussmedlem
Vannet kjøler motor og aksling, så uten vann kan det blant annet gå en smule varmt...
Plussmedlem
Jeg har alltid "jukset" med innkjøring, men det betyr ikke at jeg ber andre gjøre det samme...
Bakteriekulturen i det nye filteret trenger rundt 4 uker på å bygge seg opp, og derfor bør du da helst kjøre det sammen med det gamle så lenge som mulig...
Ok, slik å forstå. Nei, det sto aldri på mer enn ca 20 sekunder av gangen under testingen.

Da var det som jeg tenkte, lar det stå og gå en 4 ukers tid, så er man sikre.

Cheers!
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle Fabian
Reklame for plussmedlemskap