Lys, lysrør og reflektorer

Hei.
Har nettopp kjøpt ett 120 liters akvarie som jeg skal lage egen bakgrunn i.
I plasttoppen som ligger over, er det to lysrør på 15w t8, (power-glo og flora-glo) når jeg da bygger ut bakgrunnen kommer det ene røret over filtreringa. Så veit ikke om det kan brukes, blir det ikke bare en masse alger bak der da?
Så da er det igjen bare 15w på hele karet og det skjønner jeg blir for lite. Er plass til å sette inn ett rør til foran, bygge inn selv altså..

Spørsmålet er da:
Jeg har igjen 68 cm å gå på i lengden, er 18w nok?
som denne: Arcadia lysrør sett T8 18 watt IP 67
( http://webzoo.net/default.pl?showProduct=4992&pageId=398 )
eller burde jeg ha: Arcadia T5 1x 24 watt IP 67
( http://webzoo.net/default.pl?showProduct=1568&pageId=586 )
Hvilken type lysrør skal jeg beholde på 15w og evt hvilket nytt skal inn, ser jo det er masse skryt om life-glo også

Noen som vil fortelle hvordan jeg lager aktive lenker med det samme?? :p

Har ikke tenkt å begynne å styre med co2 tilsettning (ennå iallefall), så har tenkt å satse på enkle planter som klarer seg uten dette.

Så var det reflektor-spørsmålet, vil det gå an å feste måkevingereflektoren på T8 lysrør? Eller er det kun mulig på T5?

Natthilsen fra Gunn
Det er plenty av lys om du ikke skal ha planter som krever mye lys, for fiskene trives som regel med dunkel belysning. Men for din del for å se inn i karet kan det bli forlite.

Fins måkevinger også til t8 lys, reflektorene er som regel de samme, men klipsene til å feste på røret er forskjellige.
Til akvarieformål er 30W ganske vanlig. Ett slikt vil gi bra lys til de fleste formål. To stykker vil gi godt lys for de aller fleste planter.

Dersom du er ganske handy, kan du gjerne flytte det bakre røret lenger frem.

Syntes den 1*24w T5 hørtes bra ut. Spesielt om det er sammen med det ene 18W røret som allerede er der. Da tror jeg fu vil få et veldig bra lys på en enkel måte. Eneste måtte være at T5'en kanskje kommer for langt frem(?)
Går det an å bruke armaturer beregnet for drivhus/ planteodling? Tenkte kanskje disse er noe billigere...
Tusen takk for svar alle sammen!
Tenkte på å flytte røret lenger frem, men trodde det ble for lite med "bare" disse uansett, så tenkte det var lurt å sette inn ett litt sterkere ett i tillegg til 15w-røret, men vil jo heller ikke ha såpass mye lys at jeg må begynne å tilsette co2 ennå.
Trygve:
Skulle jeg heller ha satt T5 røret bakerst og flytte det 15w røret jeg allerede har fremst? Hehe, jeg er ikke så utrolig handy, men har en bror som er elektriker å en pappa som er veldig handy, så de skal vel klare det!
Så 24w T5 og 15w T8 blir ikka alt for mye lys?
trenger jeg da reflektorer? og hvilke lysrør ville dere valgt hvor?
Vedlig vanskelig å si hvor du skal plassere lys uten å se karet "live". Men om det er mulig, tror jeg det er best å ha den sterkeste lyskilden ca midt i karet.

Det kan ikke bli for mye lys såsant du holder planter.:-P
I tropene får hver kvadratmeter over 350W lys og varme fra solen.

Den 24W-T5 kan nok fint brukes alene, mens 15W-T8 blir altfor lite. Sammen gir de nok lys til de aller fleste planter. Er de der begge, kan du jo velge hva som skal være på til enhver tid. -Får du problemer med alger, kan du gå ned til 15W om du har lite planter, eller få inn mere planter og kjøre "full guffe" for å utkonkurrere algene.

Flere muligheter er da aldri negativt?

Glemte nesten : Reflektorer er alltid bra, da får du utnyttet lyset bedre. Du får kjøpt reflektorer til både T5 og T8. Billige alternativ til reflektorer kan være hvit maling eller sølvpapir.

Selv er jeg glad i noen rør som kalles "sun-glo" som har et godt fargespekter som ligger nært solens spekter, og som gir god fargegjengivelse av planter/fisk.
Det var lurt ja, at de kan brukes hver for seg innimellom, tenkte ikke så langt!
Tusen takk for svar igjen, da blir det innkjøp av T5-armatur, rør og reflektorer!
Tilfeldig bekjentskap
© Regin Kvittem
Reklame for plussmedlemskap