Eheim 2224 - montering

Litt forvirret nå.


Skal sette sammen pumpen, men hvordan skal jeg feste slangene til de plastdelene som skal oppi akvariet?


Står i bruksanvisningen at det skal festes med klemmer og sugekopper. Men i min pakke ligger det kun sugekopper.

Må jeg kjøpe klemmene selv utenom? Hvor får jeg eventuellt kjøpt det?


Mangler også en slik som kobler det lange røret med huller i, sammen med røret som skal henge over kanten.
Du skal tre slangene på inntak/uttak på pumpen og feste med klemmer som på bildet her (i midten til venstre, nr. 7445180), disse skal følge med.

Til å feste de to rørene sammen klipper du av en bit av medfølgende slange og trer på et rør i hver ende, her følger det ikke med annen overgang.
Jeg har fått den klipsen til å feste på selve pumpen.


Skal alt annet festes bare med slangene? Dette høres ikke trygt ut, men det er kanskje det?

Eller er det kun den delen som skal være oppi vann som skal festes med slangebit?
Du trer slangene på inn- og utløp på den delen som er under klipsen på bildet jeg linket til tidligere. Når slangene er tredt så langt inn som de kommer, så fester du klipsen utenpå, denne fungerer som en slangeklemme og holder slangene trygt på plass. På andre enden av slangen, der hvor rørene festet, trer du også her slangen utenpå, det skal være riller på rørene som gjør at slangen holder seg på. Mellom de to rørene på utblåssiden bruker du en slangebit for å feste dem sammen, denne tres også utenpå rørene.

Systemet er laget slik at det skal være tett på denne måten, jeg hadde et par slike oppe i 2-3 år uten antydning til at slangene beveget seg en millimeter en gang, og det var aldri noen fare for lekkasje (det hadde sikkert holdt tett mye lenger enn det og, men karene ble etter hvert lagt ned). Så lenge slangene tres ordentlig på (og festes med klipsen på pumpedelen), så skal det holde tett. Håper det beroliger deg, hvis ikke så kan du kjøpe vanlige slangeklemmer til noen få kroner og feste på overgangen mellom slange og rør på utsiden.
Takk! Det med klipsen var greit utifra bruksanvisningen, men var altså det andre jeg lurte på. Nå fikk jeg oppklaring på det, supert!


Da har jeg tredd slangene utenpå rillene, og fått startet pumpen. Imponert over hvor lydløs den er
Flott! Det er ikke mye lyd av eheim-filtre nei.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap