Problemer med varmekolbe

Jeg har nå lest igjennom en del tråder her vedr. kalibrering av varmekolber. Jeg har en 200W Akvastabil varmekolbe i et 112L, uansett hvor lavt jeg stiller den holder den en temperatur på 27 grader.

Jeg ble anbefalt å ha en 200W slik at jeg evnt kunne varme opp karet dersom jeg feks fremtiden hadde behov for å bli kvitt hvitprikk. Jeg regnet ikke med at det skulle ha noe å si, da den sikkert bare bruker mindre tid på å holde temperaturen. Nå lurer jeg på om jeg tar feil.

Jeg har også sjekket om lyset varmer opp vannet, men temperaturen er 22 grader uansett om lyset er på eller ei. Jeg har et åpent kar med stående armatur. Jeg finner ingen kalibreringsknapp på denne varmekolben heller...hva kan jeg gjøre med dette? Jeg kan ikke ha 27 grader, da blir coryene slappe. Guppyene ser ut til å trives bedre når temperaturen ble høyere (særlig den som har vært groggy siden fødsel), så jeg vil gjerne ha karet stabilt på 25 grader. Må jeg rett og slett bare kjøpe ny?
Plussmedlem
Akvastabil varmekolber kan ikke kalibreres.
100 W hadde sikkert holdt til karet ditt, men selv en 200 W skal ikke varme karet til 27 grader hvis den står på minimum.
Jeg har god erfaring med Akvastabil varmekolbe, men jeg har bare hatt én.
Den kjøpte jeg da jeg var ca. 15 år, er i daglig bruk, men begynner jo å bli gammel.
Ja...tiden flyr. 25 år siden. Huff...

Har du testet den i en bøtte? Prøvd å skru den opp på maks?
Nei,har ikke testa den i ei bøtte, men skal gjøre det nå. Jeg har heller aldri hatt problemer med Akvastabil varmekolber før. Irriterende greier, jeg er redd for å ende opp med sykdom
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap