Et co2 anlegg, 2 akvarier ?

Jeg har co2 anlegg med ph kontroller i 325 literen min, ph verdien
går mellom 6.5 og 6.7 og dette fungere utmerket.
Men jeg lurer på om jeg kan sette på et t stykke på co2 slangen
for så å koble til en ny slange og en glass diffusor til en 54 liter som står ved siden av?
Jeg tenker jeg da vil få samme verdi som i 325 literen eller blir det feil?

Dette blir meget risikabelt. Det du isikerer er at det er langt mindre motstand i slangen inn til 54 literen og dermed vil CO2 forsvinne den veien og du kan risikere meget høye CO2 verdier. Du må i alle fall sette opp doble bobletellere med kran etter y-koblingen.

Jeg ville ha laget et DIY anlegg til 54 literen. Det er så lite vann at en 1,5 liters brusflaske holder.
Men da er jeg redd for å ikke klare å holde en gjevnt stabil ph
Du vil ikke få samme verdiene i de to karene, selv om du skulle klare å justere ventiler og dråpetellere til begge karene så de fikk like mye co2 i forhold til anntal liter.

De har uansett forskjellig fisk/planter som påvirker kjemien.

Dersom du er redd for å tilføre for mye co2 i det små karet, kan du plassere diffusoren ganske høyt oppe. Da vil en mindre mengde løse seg opp i vannet enn om du plasserer diffusoren ved bunnen.

Har brukt DIY co2 på flere kar, men har aldri opplevd PH-ulykker. Jo mere co2 som er i vannet, jo mere skal det til før neste co2 molekyl også løser seg opp.

Hadde tidligere en brusflaske som var gjort om til co2-reaktor. På morgenen var det mye gass i den, men det forsvant i løpet av dagen og på kvelden var den i praksis tom for gass(Det kommer litt annet enn bare co2, så det kan bygge seg noe opp over tid). Tror det regulerer seg selv til en viss grad.

Husk bare å ha et vannfilter om du bruker diy-co2. Da får du vekk ulumskheter som ellers kan tette igjen diffusor.
Jeg har en del co2 flasker, så jeg kan koble til en av de. Men kanskje det hadde vært lurt med en magnetventil til da, da kan jeg time lys og co2.
Det høres ut som en mye bedre løsning enn felles kontroller.
Tror nok det da ja. Får lage til et lite anlegg for 54 literen. Blir spennende :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap