Luftpumpe.

Hei.

Jeg har et spørs som jeg håper at der er noen her inne som kan hjelpe meg med.

På mange luftpumper står der hvor mye luft de gir i minuttet og sådan.

Hvordan regner man så ut hvor stor pumpe/luft man skal bruke til et given akvarie eller flere...

Det finnes nok ikke noen formel på dette. Hvor mange og store akvarier er det snakk om?
Det er 2 stk 20 Liter og 2 stk 63 Liter og 1 stk 75 Liter.

De 2 20 Liter kan evt. køre for seg selv. Da det er yngle kar.
Vi har luft pumper i alle våre store akvariumer.
Om du har mye fisk er det en fordel å ha luftpumpe da dette gir mere co2 til fiskene å de vil trives bedre og det er en ekstra sikkerhet om stømmen skulle gått e.l da ligger det nok co2 i vannet til de vil klare seg til du får tilbake strøm e.l.....
Hvor mye luft som sagt er hverken ubetydeligt eller lagt opp i ca form.....Så lenges det fungerer for fiskene betyr dette svært lite
Ingen fasit. Kommer ann på hvor mye luft en trenger. Luftestener finnes i en mengde forskjellige former og størelser (og luftforbruket vil variere dereter). Bunnfilter eller luftdrevne filter trenger forholdsvis mye. Skal man ha luft til flere forskjellige kar fra en pumpe foretrekker jeg pumper med 2 utganger. Og det er bedre å kjøpe en med for mye kapasitet (plutselig skal du inn med ett kar til).I tilleg er det ikke fult så iriterende lyd på større pumper.
Tetratec APS 400 er stort sett mitt valg (rimelig, forholdsvis stille, og gir mye luft)

Nemisa85
Vi har luft pumper i alle våre store akvariumer. Om du har mye fisk er det en fordel å ha luftpumpe da dette gir mere co2 til fiskene å de vil trives bedre og det er en ekstra sikkerhet om stømmen skulle gått e.l da ligger det nok co2 i vannet til de vil klare seg til du får tilbake strøm e.l..... Hvor mye luft som sagt er hverken ubetydeligt eller lagt opp i ca form.....Så lenges det fungerer for fiskene betyr dette svært lite


Var nok O2 du mente
Kine Kristine
[QUOTE=Nemisa85]Vi har luft pumper i alle våre store akvariumer. Om du har mye fisk er det en fordel å ha luftpumpe da dette gir mere co2 til fiskene å de vil trives bedre og det er en ekstra sikkerhet om stømmen skulle gått e.l da ligger det nok co2 i vannet til de vil klare seg til du får tilbake strøm e.l..... Hvor mye luft som sagt er hverken ubetydeligt eller lagt opp i ca form.....Så lenges det fungerer for fiskene betyr dette svært lite


Var nok O2 du mente
*ler godt nå* hahaha jes seff hehehe herregud!!! Er trøtt på morningen ja haha takk for opprettinga
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen ungfisk
Reklame for plussmedlemskap