Lys til vidusakvarium, tips?

Hallo, har et akvarium som står i et vindu, og jeg trenger tips til hvilken armaturtype? T5, T8? Hvor lange? Tenkte å lage noen fester i vinduskarmen, eller finnes det løsninger der det kan festes på selve akvariet? Er på utkikk etter noe billig
Trenger ikke å følge med lysrør og slikt.

Filtet og lysene som er der nå er bare provisorisk og hobbyplaten skal byttes ut med noe som ikke vrir seg og skal lage et skap til filter og div under.
Hei.
Blir vinduet blendet?
Hvis ikke får du nok lys til plantevekst utenfra. Sikkert for mye slik at temperatur kommer til å svinge mye og en stor algevekst.
LED lys fra feks clas ohlson er kjekke å bruke. Lyser godt og tar liten plass.
Kan også koble forskjellige typer leik at du også har nattlys.

Espen
Veldig artig akvarie.

Ville passet på å ha planter som vokser opp av akvariet, og gitt dem sollys over vannspeilet. Men er redd temperatursvingningene kan bli veldig store i et så lite akvarie i en vinduspost.

Du kan finne lys som kan festes på akvariet, eller henges opp på ebay.

Men mulig det billigste er et tak-armatur fra Biltema. Dersom du bygger en liten kasse å montere det i, kan det bli ganske så fint.
Ja, er et litt spesielt akvarie Lyst på hvitt lys (10000k?).
Hva med en slik armatur (Biltema 44779)? Ca 60cm lang 2x T5 14W, for å så lage en "kasse" rundt slik at lyset lyser ned i akvariet og ikke ut i rommet?
har ingenting konstruktivt å komme med, men det var da et lekkert akvarium!

Sånn rent estetisk sett fra jenteøyne, så ville jeg har noen spotter eller lignende hengende fra vinduet og ned over akvariet, det hadde vært cool
Ole Einar Ness
Ja, er et litt spesielt akvarie :) Lyst på hvitt lys (10000k?). Hva med en slik armatur (Biltema 44779)? Ca 60cm lang 2x T5 14W, for å så lage en "kasse" rundt slik at lyset lyser ned i akvariet og ikke ut i rommet?



Burde fungere bra det. Lyset er nok ikke optimalt, men når det suppleres med sollys, blir det nok bra alikevell.

Har du noen spesiell løsning for å motvirke store(enorme) temperatursvingninger?
Vinduet er lukket og det ligger en 300w varmekolbe der, tempen er stabil på 26grader pluss minus 0.3.
Hvorfor tror du at det skal bli så store temperatursvingninger forresten?
Går den armaturen hos biltema etter en "standard" hos lysrør, slik at jeg kan bruke lysrør beregnet til akvarie? Eller må jeg bruke de biltema har?
Grunnen til at jeg tror det kan bli store temperatursvingninger er fordi solen vil varme opp vinduskarmen når den står på, og på vinteren vil det være kaldest ved vinduet. Er jo mulig at forholdene er anderledes hos deg om det er et godt vindu som ikke får for mye sol.

Du kan bruke standard lysrør. T8 skal være det samme hele veien. Men T5 kommer i to forskjellige typer. High Output(mest mulig lys på minst mulig plass) og High Efficiency(like mye lys som T8 men med mindre strømforbruk) eller noe i den duren. Rørene som er beregnet til akvariebruk er helst av typen High Output.

Vet ikke om du kan bruke T5 armaturet med High Output, evt gjøre det om til ett som er mindre og dermed kunne bruke det med High Output. Kanskje det finnes en elektriker her inne som kan hjelpe deg?

Med T5 er 18W og 36W gode kandidater siden de ser ut til å være de vanligste lengdene i handelen. Det gjør det mye enklere om du vil se etter lysrør i vanlige el-butikker.
Da spørr du bare etter et tresiffret nummer. 9 for 90% eller bedre av solens spekter(fargefordeling) og f.ex. 54 for fargetemperatur på 5400Kelvin (bra fargegengivelse)
Et slikt rør vil hete 954 i alle butikker. Selv pleier jeg å se etter noe slikt som 950-965.
Vanlige varmhvite rør heter 827 (dårligere spekter og lavere Kelvin(gulere lys))

Tror Biltema sine kaldhvite lyrør gir helt greit lys. Har brukt det selv, med bra resultat. Vet ikke hvordan de er for god plantevekst, men de kan jo kombineres med planterør.
Takk for gode tips Trygve.
Lærer noe nytt hele tiden

Espen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap