Fluval 2+ som tetter seg

Har en pumpe av denne typen, som tetter seg utrolig fort synes jeg. Når jeg åpner den, så er det ikke mye guff å huff på svampdelen, men vannstrømmen og kraften er redusert.. Skyller selve pumpehuset ganske ofte, ca 4 ganger i mnd for å opprettholde vannstrømmen.
Den står i et kar med 2 ancistruser, karet er 64L.. Har noen av dere samme erfaringer med denne pumpa?
Ancistrus forurenser vannet mye, så mitt stalltips er at du mater for mye og/eller rett og slett har to ancistrus. Jeg har samme pumpa, og jeg måtte skylle ofte til jeg kvittet meg med ancistrusen. Etter det gikk alt smooth. Kanskje man kan modifisere den eller noe? Sjekk også matingen...
De blir ikke overforet.. Er guttungen sine fisker, og han vil ikke selge noen av dem. Vi får se hvordan det går.. Evt så dukker det opp ei frøken for salg etterhvert
Iom at svampene er relativt reine må de være noe med impelleren/propellen. Prøv å demontér den og sjekk om det sitter noe rusk og rask der. Evt. bytte noen deler om nødvendig.

Fluval 2+ kan justeres, ikke sant? Står vannstrømmen på full gass?
den står på full rulle..
Har tatt av toppen og kikket. På den blå delen der står det på 2 plasser "Push" eller noe sånt.. Kan jeg ta ut den blå delen? Propellen er i orden, og kamret blir rengjort nesten en gang i uka.
Hvor gamle er svampene? Gamle svamper tetter seg raskere og raskere.De bør skiftes ut 1-2 ganger i året, kanskje oftere også dersom det er behov.Mann skifter 1 svamp om gangen gjerne med ca. 4 ukers mellomrom eller mer.
Den pumpen er lett å modifisere. Kjøp deg en beta med blåsvamp, den mellomgrove og skjær til en bit som passer i filterhuset, gjerne litt trang uten å bruke innmaten som filterene ligger i. Står beskrevet her inne på artikler, gjør det selv, under annet (modifisering av innerfilter) da får du ett filter med mye større kapasitet og sjeldnere rengjøring
bytta den orginale filtersvampen med en gang jeg kjøpte den, så det er greit. Har ei stor plate med blåsvamp som jeg kutter biter av når jeg trenger det.. Men det som er, svampen er jo nesten ikke skitten, men pumpa jobber tyngre og tyngre.
skjønner ikke helt hva det kan være.
Da høres det ut som at innsuget eller utblåsningen har blitt litt tett. Evt at det er mye skit på impelleren.

Du får ta en ordentlig overhaling av den.
Kan jeg plukke selve pumpa fra hverandre da?
Litt redd for å bryte noe istykker..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap