Erfaringer: stort filter til mindre akvarie?

Har et akvarie på 128 liter og vurder å skaffe et jebao 918 utvendig filter, men er litt usikker da dette haret pumpevolum på 1200 liter i timen. På maks kapasitet ville dette resirkulere hele akvariet på 6 min.

Er motoren på disse pumpene regulerbare? Hvis ikke hvordan vil filteret reagere på at slangen blir snurpet igjen? Tenker da på (redusert levetid, støy, osv.)

Er det generelt problemer med å kjøpe større filter en de som er oppgitt som idealstørrelse.
Jeg ser ikke noe problem å bruke store filtre på akvariet.
Nå er vel maks levert vannmengde for pumpen oppgitt uten motstand i slanger og filter og dette reduseres fort.

Lever pumpen for mye vann kan vannmengde oftest reguleres enten ved hjelp av kraner på utløps siden av pumpen eller gjennom å f eks borre flere og større hull i utblåsningsrørert eller sette en blåsvamp over utløpet i akvariet.
Takk for svar..
Jeg er fremdeles ikke sikker på hva jeg skal velge. Så på en Jebao 918, men det virker litt knotete å demontere for å rense filteret. Det er ikke sånn som med Eheim, Tetratec elelr Fluval at de nkan "klikkes av". Her må koblingene lukkes og man må skru den opp.

Får vel vente å se om det dukker opp noe.
Nå er det vel nesten samme system på TetraTec og Jeabo mht kranløsningene. Du kan selvfølge kjøpe Eheim men da må du legge til 3.000 kr ca og det er vel litt mye hvis eneste innvending mot Jeabo er kranløsningen.
Et filter på 1200 liter i timen høres greit nok ut til et 128 liters. Skulle muligens hatt et på 2000 liter timen så er du sikker på at du ikke trenger tenke på å rense det på en stund. Har selv et på 1200 liter i timen i mitt 128 liters og synes det er greit men kunne uten problemer vært mere. Synest ikke det blir noe særlig mye strøm i vannet heller. Jeg har gjort meg en regel på at om det står på esken at pumpen rekker til 300 liter halverer jeg det. 150 liter, okei, så om jeg trenger pumpe til mitt 300 liters, da må jeg ha 2 av de pumpene eller en pumpe som går til 600 liter
[b]takk for tilbakemelding.[/b]
Er ikke så bekymret for skittent akvarie. Har kun 3 Apistogramma cacatuoides og 2 ancistrus.....og en hel hær med sandsnegler.

Vurder å selge kakaduene til noen som ønsker å drive oppdrett. Disse yngler konstant, men mangler oppdrettskarr.....og ja jeg har lyst på ett, men madammen står der med kjevla og forteller meg at det er nok med ett.

Etter hva dere sier så bør jeg satse på filter fra 800lt og opp til 1200 da.
Kjører med et fluval 4 inv. flter nå, men det er et makkverk å rense karet. Må tre en brødpose over det nå det skal tas ut for å renses. Hvis ikke flyter det ut slam som sitter i det ytterste denen av filteret.

Noen burde finne på en god pattent for inv. filter slik at ikke akvariet blir så grumsete. Slik at filteret holder på vannet når det tas opp.
Eheim pro 3 2071/73
Eheim Pro 3 2071/73 er begge fullgode alternativer til karet du har. Bruker 2071 i et 125l mallekar og de griser mye mer enn kakaduer. Husk også at dvergciklider ikke skal ha for mye strømning i vannet. Du får dette brukt til 900,- eller helt nytt direkte fra Tyskland med all filtermedia etc til mer eller mindre samme pris.

Eheim Pro 3 2071 fra Tyksland €119, trekk fra tysk mva og ligg på 25% + 200,- i fortolling... Eller 2073 modellen til €155

Disse er veldig lett å rense, kobble til/fra slanger på osv. Ingen skruer eller annet idioti som gjør rensing av filter tungvint.
Hei lars.
De tre som er igjen av kakaduene dine har det fint. Har skrudd ned pumpen grunnet yngelen (selv om de aldri vokser opp).

Flyttet de fleste over i et reservekarr jeg lånte for å prøve å fostre opp et kull. Var så uheldig at termostaten på fileret røk mens jeg var på jobb. Ressultetet var at kolben kjørte på max hele tiden.

Begredelig syn når jeg kom hjem. De må omtrent ha blitt kokt. Det var godt over 40 grader i karret. Langt over det som kolben skal kunne klare.

Varmekolben i 128l literen har også røket nå. Ser ut til å være lekasje og den er bare 6mnd gammel (prodac). Skal reklamere på denne. Uheldig med kolbene jeg
Tysk nettside....... det var billig det og godt utvalg :-)
Hei igjen.

Dette var en god side. Har sjekket litt rundt og ser at jeg sparer ca. 600 kroner på å kjøpe dette filteret her fremfor å kjøpe det i Norge.
Dette var en fantastisk bra side. Ryddig, oversiktelig, enkel, billig, godt utvalg og sist men ikke minst også designet for ikke tyskere


Det er en ting jeg stusser på (Regner med at du har bestillt herfra før).

Vil det komme norsk frakt i tillegg til den som er oppgitt i nettbutikken.

Fikk inntrykk av det da jeg leste dette utdraget.

The amount of the C.O.D. service depends on the country. You will see the exact amount during the order process. The respective shipping company will collect an extra fee for the postal money order, which varies from country to country. If you would like to know the amount due in your country, ask your local post office.

New: For Finland, Sweden and Denmark you do not have to pay additional transmittions fees, these costs are included in the C.O.D costs


Gjelder dette kun for postoppkrav og ikke hvis du bestiller med kredittkort/VISA.
Vet du hva den noske satsen for dette er på?
Hvordan blir man belastet norsk moms?

Mvh.
Gard

NB: Tusen takk for godt tips!
Tysk sjappe
Du betaler ikke noe særlig i frakt fra disse, først registrerer du deg som norsk kunde, deretter logger du deg inn og da får du priser eks tysk MVA og da koster f.eks. Eheim 2073 €131,05 og frakten på dette filteret blir KUN €22,90 og da leverer Posten Norge det på døren din hvis du er hjemme på dagtid, ellers må du hente på det postkontoret. Mens 25% MVA og fortollingsgebyr på ca 200 kommer i tilleg til den tyske prisen. Posten/Bring ordner opp med mva og toll for deg. Har aldri brukt COD, betaler alltid via PayPal - da er kjøpet forsikret via PayPal.

Som alltid fra utlandet lønner det seg hvis du kjøper litt annet også, fôr er det billig på også.

Kvaliteten på leveringen varierer fra om de har tingene på lager eller ikke, har bestilt der mandag morgen mottatt fredag samme uke mens andre ganger har det tatt 2-3 uker.
Filter fra tyskland
Jeg kjøpte et Eheim 2180 termofilter derfra for et par måneder siden. Prisen inkludert filtermediepakke, frak + norsk toll levert på mitt lokale postkontor ble NOK 4.000.
Hvis du først kjøper et større filter derfra bør du legge på endel tørfor også. Fraktkostnaden blir veldig lav for det du legger på ekstra. En 10 liters bøtte med for koster ikke mye mer enn det du gir for 1 liter på din lokale fiskebutikk.
En liten korrigering til Jamne: Du trenger ikke være hjemme, for de kommer ikke på døren. De legger bare en lapp i postkassen der de skrivet at de har vært på døren, og at du må hente på postkontor. Har opplevd dette to ganger selv, og det er ikke snakk om at noen bil hadde kommet opp til huset uten at jeg hadde merket det begge de gangene.
Tilfeldig bekjentskap
© KURT SØRENSEN
Reklame for plussmedlemskap