Innvending filter med polyester og karbon. (u serien til fluval.)

http://www.thefluvalstore.com/a490.html

"Fluval Poly/Carbon Cartridges features two sides for effective chemical filtration, the crucial second stage in the filtration process. The polyester filter pad side filters out fine debris and contaminants. The Carbon side filters out harmful liquid substances, colorants and odors. For freshwater, marine or reptile environments."

Hei. Jeg har filter fra 'Fluval U' serien..

I den sitter det 3 trinns filter.

2 ytterst på hver side. Så er det filteret med polyster og carbon.. Og så i midten er det noe sånn bio-max kammer med bio-pellets.

Jeg har egeria densa i akvariet mitt, og den er vist avhening av næring i vannet.

Men jeg har nå fått lære at dette 2 trinnet i 3 trins pumpa mi, med de 2 ulike stoffene der, har en carbon del, som stjeler næring i fra vannet mitt..
Men polysteren er fin å ha til å få reneset ut små skrot av vannet.

Jeg har også lært at karbon filter bare brukes ved sjukdom.

Jeg vil ikke ta ut det steg 2 filteret. Men jeg vil bli kvitt carbonen!

Åssen gjør jeg det?

Hva kan jeg eventulet bytte ut steg 2 med?
Det står at det er en av de viktisgeste stegene i pumpa på beskrivelsen av den.

Andre som har hatt det samme problemet?
Eller noe som kjører med trinn 2 fillterene i, uten noen problemer?
Du trenger ikke kull til vanlig, men etter en liten stund vil kullet uansett være mettet og ikke ta opp noe mere.

Du kan jo sette inn en slik polyester sak istedet for kullet om "patronene" er make.
Trygve Lillefosse
Du trenger ikke kull til vanlig, men etter en liten stund vil kullet uansett være mettet og ikke ta opp noe mere. Du kan jo sette inn en slik polyester sak istedet for kullet om "patronene" er make.


"patronene" er den samme..

Er 1 på hver side av den i midten..

Vanskelig å forklare med ord. Men jeg tok ut den poly/carbon "ramma" ..

Som det er 2 av, i hver av de ytterste "patronene" ..

Jeg reiv vekk det svarte filteret.. (carbon?)

Men lot den hvite siden sitte.. (Polyester delen?) ..

Så nå er det fortsatt en 3 trinns pumpe..

Svamp, polyester, bio-max ..

Så da er det vel greit?

Eller er den polyester delen ugunstig også?
Video om pumpen:
De endringene høres bra ut. Tror jeg ville hatt polyester-svamp-biomax.

Polyester vatten er der for å fjerne partikkler i vannet, og skal byttes ut iblandt. Dersom du har den først, vil det ta lengre tid før resten av filtermaterialet går tett og må renses.
Trygve Lillefosse
De endringene høres bra ut. Tror jeg ville hatt polyester-svamp-biomax. Polyester vatten er der for å fjerne partikkler i vannet, og skal byttes ut iblandt. Dersom du har den først, vil det ta lengre tid før resten av filtermaterialet går tett og må renses.


Det går ikke grunnet måten pumpen er bygd opp. Men da veit jeg at alt er i orden nå.

Densa'n min ser allerede friskere ut!
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap