Glassfiltrert lys

På hjemmesiden til Bærum Akvarie kan man lese følgende om lys og plantevekst;

"Du skal unngå at solen og sterkt dagslys skinner direkte på akvariet, fordi det er kun de grønne og gule lysstrålene som kan passere glass. Disse strålene har ikke plantene særlig bruk for, men det har algene, samt at du også kan få helt ukontrollerte temperaturforhold. Ved kunstige lysforhold er det lettere til å få plantene til å gro optimalt."

Mitt spørsmål er da, hvordan klarer plantene å utnytte lyset fra lysrør gjennom dekkglass, og ikke sollys? Og vil det at man bruker dekkglass eventuelt føre til at nyttig "usynlig" lys blir redusert? (Og da forutsetter jeg at dekkglasset er rent og pent).
På normalt glass slipper vel alle typer stråler igjennom?
Du kan jo få glass med spesielle filter i som filtrer ut stråler. Som solfilm f.eks.

Men vanelig glass stopper vel ingen stråler.

Men jeg er på veldig tynn is nå...
Påstanden til Bærum akvarie er ikke sann. Om den var sann ville alt du så ut av vinduet se gult og grønt ut. Du kan jo bare sammenligne og se i hvilken grad fargene påvirkes av det aktuelle glasset.
Riktignok vil de høyere frekvensene dempes noe mer av glasset, enn f.eks rødt lys. Men ikke i en slik grad at det lager problemer for plantene. Som du vet vokser potteplanter fint i vinduskarmen.
En annen ting, lyset skal jo også passere vannet i akvariet før det når plantene, dette demper nok lyset i langt større grad.
Uv ståling stoppes i vanlig glass. Du vil aldri bli brun om du soler deg bak et vanlig vindu.

Grunnen til at jeg spør er mer den at det er en generell oppfatning i hobbyen at dagslys kun er negativt. I min erfaring er ikke dette et problem, og jeg vil vel heller vurdere om ikke plantene setter pris på den ekstra energien som kommer gratis utenfra.

Jeg forstår, og har selv erfart, at visst sollys kommer direkte mot frontglasset, så vil algevekst forekomme her. Dette er logisk, i og med at ingenting kan mulig skygge for solen visst den kommer helt dit i utgangspunktet. I et lys som kommer ovenfra derimot kan dette reguleres med innredning.

Sånn som akvariet mitt er akkurat nå, står det ca 4 meter fra vinduer som står henholdsvis rett foran og litt på siden av akvariet. Vinduene er store og høye, og hele rommet blir godt opplyst av dagslyset. Dette lyset blir altså reflektert av hele rommet og kommer inni akvariet fra "alle" kanter. Algevekst er noe jeg har opplevd i senere tid pga dårlige planteforhold og markant nedgang i total plantemasse. Dette har blitt justert ved hjelp av flyteplanter som har lettest for utnytte de tilgjengelige ressursene, og dermed stopper mye av lyset fra toppen i å trenge ned. det som er av algevekst nå er så ubetydelig at det ikke er noe man ikke kan leve med. (Tvert imot, hadde jeg hatt algespisere hadde det vært på grensa av hva det må være).

Men, som jeg ville frem til innledningsvis her, visst ikke dagslys er et problem, er det ikke da bare positivt, og burde ikke dagslysmyten modereres noe?
Dagslys er knall så lenge man har bra med planter.

Angsten for dagslys kommer av at de fleste har for lite planter og for mye fisk. Da vil jo algene ta over veldig lett.
Vidar-Alexander
Uv ståling stoppes i vanlig glass. Du vil aldri bli brun om du soler deg bak et vanlig vindu. ;)
stemmer ikke helt, må nokk ha laminert glass for å stanse uv stråler
Vanlig Planilux glass reduserer uv stråling betraktelig. Men det stopper ikke uv strålingen, så det er riktig.

For å samenligne med koi hold, så tar koien opp C-vitamin via sollyset, og om man har koi innendørs lenge, vil den bli blek og kan miste en del farge.
Vet ikke hvordan andre arter er i forhold til dette da..
Trygve Lillefosse
Dagslys er knall så lenge man har bra med planter. Angsten for dagslys kommer av at de fleste har for lite planter og for mye fisk. Da vil jo algene ta over veldig lett.


Helt enig. Har 3 akvarium som får mye formiddagssol, 3 som får litt og noen som ikke får sollys. Har relativt godt med planter i alle. Kan ikke si at jeg ser noen særlig forskjell. Men den totale mengden lys har jo noe å si. Hadde et algeproblem i et 500l som står helt opp i stuevinduet, det var i fjor vinter. Bedring av filterkapasitet, endring i fiskesammensetning og nå også eplesnegler har gjort at algene stort sett har forsvunnet iløpet av sommeren.
Mitt inntrykk er at enkelte fisk setter stor pris på morgensolen, andre liker ikke sol. En bra ting med sollyset er at lysmengden får en mer naturlig variasjon i løpet av døgnet. De første solstrålene treffer akvariene lenge før armaturene slår seg på. Selv om skumringsperioden i tropiske strøk er kort, føles dette mer naturlig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap