Hjelp - må bytte min gamle t8 armatur

Men hva bytter jeg til?
Opprinnelig har jeg 2 stk. doble T8 18W armaturer og 2 stk. doble T5 24W armaturer på mitt 600 liters akvarie.
Nå må jeg bytte T8 armaturene fordi de har røket. Men bør jeg bytte til nye T8 eller bør jeg gå over til T5?
Noen som har peiling på dette?
elwaro
Men hva bytter jeg til? Opprinnelig har jeg 2 stk. doble T8 18W armaturer og 2 stk. doble T5 24W armaturer på mitt 600 liters akvarie. Nå må jeg bytte T8 armaturene fordi de har røket. Men bør jeg bytte til nye T8 eller bør jeg gå over til T5? Noen som har peiling på dette?


En ting til: hvor mange watt bør det være totalt for et 600 liters akvarie? Noen normer for slikt?
Ville byttet til T5 om det passer. Da får du mere lys i forhold til strømmengde, og rørene holder lengre.

Hvor mye lys du skal ha, avhenger av hvilke og hvor mye planter du har/vil ha.

Det ene settet vil holde til planter som ikke er spesielt lyskrevende, men har du begge deler vil du få bedre plantevekst.

Tillegg: La ikke merke til at det var snakk om 4*18 T8. (vanligvis ville det ha vært 4*30W eller deromkring)

4*24 T5 skal gi godt lys til det akvariet. Men skal du ha god plantevekst, kan du godt ha det dobbelte.
Takk,Trygve. Jeg har nå bestilt 4x doble 24W T5. 2 av lysrøra beregnet spesielt for planter. Resterende 6 rør for dagslys 6500K.
Skulle bli brukbart dette da?
Med litt CO2, skal du nå kunne holde også ganske krevende planter.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap