Egnet pumpe til mitt akvarium?

Jeg har muligheten til å sette inn en Eheim 2017 i karet mitt på 200 liter. Dette virker jo veldig gunstig, sett sånn at den er beregnet for ihvertfall 200 liter.
Mer her kommer problemet, akvariet står på soverommet. Jeg kan virkelig ikke ha noe som bråker/surkler/rumler etc.

I dag går det en Fluval 3+ inni der, ensom. Dette er jo for lite, så jeg må jo få satt inn noe mer beregnet.

Men da er spørsmålene:
- Eheim 2017, bråker denne nevneverdig?
- Om den gjør det, kan jeg feks sette inn enda en Fluval 3+ som erstatning for det utvendige filteret?
Eheim 2017 er fra den gamle classic serien som er utgått. Gikk ut av produksjon i 1983. Den er i dag erstattet av 2217. Forskellen er egentlig impeller og aksling. Har bare erfaring med en litt mindre modell 2015 og 2215, og de er begge meget stillegående når de er i orden. Desverre hadde akslingen til impelleren på de gamle filterne en tendens til å knekke, og nye er ikke mulig å skaffe lenger. Sjekk derfor at denne er hel før du eventuellt tar filteret i bruk. Den knakk gjerne midt i impelleren. Med brukket aksling blir det endel ulyder selv om pumpa ofte virker allikevel. Er pumpa i orden burde den ha grei kapasitet til ditt kar.
Når det gjelder 2 ganger Fluval 3 Plus er heller ikke dette å overdimmensjonere noe særlig da de er beregnet på intill 130l, men to er selvfølgelig mye bedre enn den ene du har.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap