Eheim 2028. forandre innholdet?

Har denne pumpen i et 300 liters selskapsakvarie. Syns det er i overkant med partikler i vannet.
Kan det være fornuftig å bytte ut noen av "kulene" i pumpa med ekstra Sera filterwatt? Syns det er veldig lite filterwatt i forhold til tidligere oppsett jeg har hatt (6-8 år siden).

Eller blir dette bare tull?

mvh
Jan Arild

Hvordan ser den hvite matten på toppen ut? Denne bør skiftes med jevne mellomrom hvis man skal klare å få partikkelfritt vann.

Man skal være litt forsiktig med å legge for tykt lag med filtermatte på toppen da man kan risikere å tette filteret. Da er det bedre å legge litt mere blåsvamp i den nederste kurven.
For å fjerne partikler, må det vel fungere greit å bruke et lite innvendig filter som man fyller med filtervatt? Vurderer det selv fra tid til annen, men har ikke prøvd.
Tror det må ha noe å gjøre med innholdet i pumpen din.

Jeg har samme pumpe, og opplever ikke problemet (har egentlig to pumper, men bare kjørt énm av disse i en periode pga rep)

Hvor ofte rengjøres filter-kasettene, og som Geir Kristiansen spør; har du byttet den hvite filtplaten på toppen?
Har bare hatt pumpen i 3-4 uker. Hatt den ute en gang og skylt alt forsiktig pga mye slim fra røttene jeg heiv oppi. Den hvite filten var skitten og blei skyldt og lagt tilbake, ikke byttet. Bytter dere denne hver gang?

Kanskje det er meg som stresser dette litt mye siden jeg la merke til at det var lite "filtervolum". Syns bare at det er litt mye partikler som svever rundt i forhold til pumpekapasitet.

Hva med å legge inn dobbell filtermatte?
Har samme pumpe her i en 300l med malawi.DEn hvite filtermatten skal byttes helst. Bytter den hvite filtervatten en gang pr. halvår, klart vann her. Har du lagt den hvitefiltermatten riktig, skal IKKE ligge under håndtaket i den øverste filterkurven, men ligge løs oppå og under den grønne rista.
Den hvite filterduken var totalt gjennomsølt av slam og plassert på feil plass (under handtaket) Ellers var det utrolig mye slam generelt i pumpa. Så ingen tvil om at den virker.
Vasket alt i vann fra akvariet og er oppe og står igjen. Venter i spenning på forbedring.

Kan jeg bytte denne filtermatten uten at det går alvorlig ut over bakteriekulturen. Sitter bakteriene are i filterene, eller er det i hovedsak i "kulene" det sitter?

Takk for raske og gode svar
Jan Arild Karlsen
Kan jeg bytte denne filtermatten uten at det går alvorlig ut over bakteriekulturen. Sitter bakteriene are i filterene, eller er det i hovedsak i "kulene" det sitter?


Uten at jeg kjenner det filteret spesielt godt så vil jeg tro at så lenge du ikke skyller resten av filtermaterialet samtidig så utgjør bakteriemassen i finfilteret svært lite av den totale mengden bakterier i filteret, så da er det nok helt greit å skifte det ut. Selv bytter jeg min store dott filtervatt omtrent hver 3-4 måned uten å få noe problemer av den grunn.
Det går ann å kjøpe løst filtervatt og bruke det istedetfor. Bruker Prodac sin Filter Watte. Kjøpte den for 79kr. Man bruker lang tid på å bruke opp en hel pose (over 3år hos meg), og den er billig. Det er MYE billigere enn å kjøpe disse filterplatene som kan koste 100kr hver gang du bytter.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap