Innkjøring av 400 liter, tips?

Hallo, jeg skal snart starte innkjøring i min Rio 400 og lurer på hvilken måte som er "best"?

Filtrering:
Fluval FX5 med
- Svamp (i sidene)
- 2 korger med Eheim biomech
- 1 korg med Eheim Substrat Pro

Jeg har et 60L akvarie fra før som er godt innkjørt med et utvendig filter (150L).
Det vil sikkert kunne brukes til å gi innkjøringa et puff? Alt av fisk og planter som er i 60L skal oppi 400 literen når det er klart for fisk.
Har også en svett med slik "Aqua Sauna" men ikke nokk til en 400L dose.

Takker for alle råd
Forslag
La det nye filtermaterialet bli skikkelig innsmurt med slam fra den pumpa du har oppe å går så får du igang de biologiske prosessene i den nye mye kjappere. Vri opp det gamle i en bøtte å la det nye trekke slammet skikkelig inn før du starter opp.

mvh
wobbler
Hvis du uansett skal ha alt som er i 60literen i 400literen uansett, så er det jo bare å flytte alt over med en gang.
Ha begge pumpene til å gå sammen i 4-5 uker, og så evt. fjerne den du ikke vil ha etterpå. Eller du kan ta filtermaterialet som er i 60literen i den nye pumpa, og bruke dette til hele filteret er innskjørt. Da slipper du å vente i mange uker.

Bare pass på å ikke øke med nye fisk de første to ukene, og gjøre det i små bulker etter.
Wobbler
La det nye filtermaterialet bli skikkelig innsmurt med slam fra den pumpa du har oppe å går så får du igang de biologiske prosessene i den nye mye kjappere. Vri opp det gamle i en bøtte å la det nye trekke slammet skikkelig inn før du starter opp. mvh wobbler

Ok, så trenger ikke å tenke den "Aqua Sauna" da?
Ca lenge jeg bør vente med å i fisk etter jeg har smurt inn filtre meg slam fra det andre? Er 1 øreål, 6 Corydoras paleatus og en 15cm Gibbiceps i første omgang.


Edit:
Kine Kristine
Hvis du uansett skal ha alt som er i 60literen i 400literen uansett, så er det jo bare å flytte alt over med en gang. Ha begge pumpene til å gå sammen i 4-5 uker, og så evt. fjerne den du ikke vil ha etterpå. Eller du kan ta filtermaterialet som er i 60literen i den nye pumpa, og bruke dette til hele filteret er innskjørt. Da slipper du å vente i mange uker. Bare pass på å ikke øke med nye fisk de første to ukene, og gjøre det i små bulker etter.

Tanken streifet meg ja, skal gå greit det?
Hvor lenge kan et filter tar ut av drift før de "beste" bakteriene dør? 2 timer?
Jeg ville drøyet kansje en uke, og ville kjøpt en nitritt test å følgt nøye med på utviklingen, testet kansje hver annen dag iallefall i 2 uker. Det viktigste i starten er nitritten. Tror det beste du kan bruke er filtergørr så da hadde jeg ikke brukt annet middel for oppstart.
Det er noen feller her som man kan gå i.

Det første som dukker opp av giftige stoffer er ammoniakk. Ved pH under 7 kommer det i form av ammonium som ikke er så giftig, men ved pH over 7 går ammonium gradvis over til ammoniakk, som er svært giftig, også i små mengder. Ergo bør du også kjøpe et test for ammoniakk.

Det er ok å la begge filterne gå samtidig, men husk at når du fjerner det ene, fjerner du også en del (kanskje halvdelen?) av bakteriene. Du får nemlig en bakteriekultur som er så stor som den biologiske belastningen (fisk) gir næring til. Tar du ut et filter, tar du ut bakterier. Dette bør du altså ikke gjøre samtidig med at du setter inn flere fisk.

Om du kikker på denne artikkelen [URL=Fiskeløs innkjøring med salmiakkmetoden]Fiskeløs innkjøring med salmiakkmetoden[/URL] får du en del bakgrunn og tips til innkjøring.
Hvis du er redd for at filterbakterienen skal dø når du holder på å sette opp det nye akvariet, så kan du jo bare ha gående i ei bøtte mens du holder på.
Jeg har opplevd at de har klart seg i over 2 døgn, men da tror jeg det var flaks. Har også flyttet før, og da tok det ca. 4-5 timer før pumpa var i drift. Null problem
Det du må passe på er pH, og temperatur, slik at verken fisk eller bakterier får sjokk.
Ville tatt alt av filtermedie som er i den gamle pumpa oppi den nye (vet jeg sa det i stad). Det vil holde på bakteriene bedre enn om du bare klemmer gugge i den nye pumpa. Etterhvert så kan du jo skifte ett og ett filtermedie i måneden med det nye, hvis du absolutt vil ha det nye.

Men hvis du vil ha tid til å innrede akvariet, så ville jeg ha gjort det på den trege måten. Ha det til å innskjøre i 4uker. Da får du masse tid til å vurdere hvilket oppsett som er finest.
Ok, takker for alle tips
Jeg tror jeg går for den "trege" måten for innredning er sånn ca i planleggingsstadiet enda. Så 3-4 uker går sikkert bra. Ammoniakk test har jeg allerede bestilt
Jeg kan det grunnleggende med innkjøring, men ville høre med mere erfarne før jeg begynner på et så stort kar, er jo 6.6 ganger så stort så det jeg har nå, hehe.

Her er noen bilder av hvordan det ser ut nå forresten:
http://www.flickr.com/photos/oleeinar2000/sets/72157625324131002/

Tilfeldig bekjentskap
© Bendik Johannessen
Reklame for plussmedlemskap