Bråkete luftpumper!

Hei.

Har ei Tetratec APS300 akvarieluftpumpe til 260liter juvel akvariet vårt. Problemet er at denne pumpa durer og bråker veldig i stua. Noen som vet om ei luftpumpe som ikke bråker så mye? Akvariet vårt står i stua og bråket fra pumpa har blitt et så stort problem at vi vurderer å kvitte oss med hele akvariet dersom vi ikke finner en løsning på problemet.

Har tidligere vært plaget med at pumpa plutselig har slutta å pumpe ut luft fra den ene ventilen, og duringen har dermed bare blitt høyere. Har ikke hatt pumpa i mer en ca et halvt år. Har vært i butikken og fått ny pumpe (samme typen som den gamle), men den nye pumpa har også "gått i stykker" etter kort tid.

Har pumpa stående i skapet under akvariet. Kan dette være en årsak til pumpesvikten? Uansett, så bråker pumpa veldig mye. Dette selv om vi kobler fra luftslangene og holder pumpa i hånda.
Plussmedlem
ninjo
Akvariet vårt står i stua og bråket fra pumpa har blitt et så stort problem at vi vurderer å kvitte oss med hele akvariet dersom vi ikke finner en løsning på problemet.

Foreslår at dere kvitter dere med luftpumpa.
Er det noen spesiell grunn til at dere bruker denne?
Luftpumper er normalt ikke nødvendig i et kar.
jeg har samme. Bråker ikke i det hele tatt. Prøv å sett et lite tykt håndkle under
Hei

Denne pumpen er vell kjent for å være en av de som bråker minst faktisk!? Jeg har en slik og den står og går i stuen. Ikke noe problem med støy der. Hvis du føler at du trenger luft pumpe, men ikke vil ha "kompressoren" stående i stua. Jeg vet ikke hvordan oppsettet ditt er, men en enkel måte å få luft på er difuser på filterutblåsningen. Både Eheim og Juwel har dette vet jeg.
De sa i dyrebutikken da vi kjøpte akvariet at luftpumpe var noe man måtte ha for å få nok oksygen i vannet. Dette var også den eneste luftpumpen de hadde inne. Så dermed endte vi opp med denne pumpa.

Hvis det er slik at det ikke er nødvendig og at det ikke går ut over fiskenes ve og vel hadde det vært en befrielse å slippe bråket.
Jeg har også Tetratec APS300, og en Tetratec APS400.
De er utrolig stille.
Kan nesten ikke høre de, i stua.

Men på Tetratec APS400, så gikk membranen til den ene utblåsningen i stykker.
Da bråkte den noe forferdelig (eller som en "billig" luftpumpe), og blåste lite luft.
Fikk to nye membraner på garantien. Du bruker 5 min på og bytte de.
Er 2 års garanti på disse pumpene.
Hmm... kan høres ut som om det er det som muligens er feilen ja. Pumpa var ikke SÅ bråkete før. Skal ta den med til butikken og høre hva de sier om saken.
Plussmedlem
ninjo
De sa i dyrebutikken da vi kjøpte akvariet at luftpumpe var noe man måtte ha for å få nok oksygen i vannet. Dette var også den eneste luftpumpen de hadde inne. Så dermed endte vi opp med denne pumpa. Hvis det er slik at det ikke er nødvendig og at det ikke går ut over fiskenes ve og vel hadde det vært en befrielse å slippe bråket.


Butikken vil selge. Der har du svaret.

Jeg bruker ikke luftpumper i mine kar.
Hvis du har god bevegelse i vannoverflaten så trenger du ikke noe i tillegg.
Sett utblåset fra pumpa/filteret litt skrått oppover hvis du ikke allerede har gjort det.

Luftpumpe kan du bruke ved f.eks. varmebehandling ved sykdom.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap