Hamburg mattenfilter (hmf)

Hei

Er det noen her som benytter seg av filtre av typen som trådtittel nevner? For de som lurer på hva dette er kan linkene under gi litt svar.

HMF link 1
HMF link 2
HMF link 3
HMF link 4

Først og fremst er vel ikke dette filter man benytter seg av i en flott showtank, men de er praktisk og billig til eksempelvis oppdrett, karantene og oppforing.

Jeg har benyttet meg litt av denne løsningen med bra resultat, men da varianten der man bruker en power head. Siden dette er filtre som tar seg av biologisk filtrering må ikke gjennomstrømmingen være for kraftig, som det påpekes i artikkelen i den første linken. Derfor må man supplere med ekstra sirkulasjon dersom dette trengs. Som sagt har jeg forsøkt disse filtrene med power heads, og dette fungerer bra. Dette var i artsakvarier for Mbunas fra Malawisjøen.

Nå lurer jeg på om jeg skal forsøke varianten med stigrør og luftpumpe som vist i link 2, 3 og 4 over. Er det noen her som har forsøkt denne varianten? Jeg vil tro man får godt oksygensatt vann av dette, noe en er ute etter i blant annet akvarier satt opp for oppdrett på diverse l-maller. Det er i forbindelse med dette jeg vurderer teste et slikt filter. Som nevnt over skal ekstra bevegelse av vannmassene skapes med ekstra power heads.

Tenkte å bruke filtermatte av "grovhet" 20 ppi. Er dette ok? Synes 30 ppi blir litt tett, men dette er jeg usikker på. Stigrørene burde være greie nok å produsere selv. Så var det dette med luftpumper. Her har jeg svært lite kunnskaper da jeg aldri har benyttet meg av dette. Hva oppgir produsentene på pumpene? Er det antall liter luft i timen den pumper? Om så er, finnes det noen måte å omsette dette til liter i timen? Jeg er litt usikker på hva som vil være passende størrelse på luftpumpene i forhold til forskjellige volum på akvarier.

Det er godt mulig at power heads med lav gjennomstrømming og diffusor kan gjøre en like god jobb som et luftdrevet system. Noen som har synspunkter på dette?

Mvh
André

Hvorfor er det ingens interesse for å svare på dette?

Her legges det ut en tråd om et høyst aktuelt tema. Og hvor er de som har noe erfaring og som kunne gitt noen synspunkter?
Janne, kanskje fordi det har vært diskutert før, 276 treff ved søk i forumet, og kanskje ingen av de som har et konkret/relevant svar (inkludert meg) har sett tråden tidligere, har noe å tilføye eller har emigrert/sluttet.

Så til Imperator - Flere steder er det nevnt at med sort matte kan dette fint brukes i showtanker. Jeg bruker sorte matter og synes det blir fint, og synes blå matter alltid ender opp som forstyrrende og stygt.

Luftdrevet filtrering er etter min mening undervurdert. Ihvertfall i små kar, der det kan være et energigjerrig alternativ hvor én luftpumpe kan drive flere kar. Utfordringen kan være at det trengs en stor pumpe i veldig store kar og at det kan bli en bråkete affære.
Noen påpeker at kontinuerlig "lufting" kan forårsake endringer i co2/pH de timene karet ikke er belyst.

Luftpumper oppgis gjerne med spesifikasjoner på hvor mye luft de pumper i timen. Hvor mye vann de kan flytte avhenger av dybde og tykkelse på stigerøret, så for å finne ut dette bør du enten knekke en "mattenøtt", eller gjøre et eksperiment med målekar og stoppeklokke for å få en antydning på hvor mye vann du med ditt oppsett kan anta at flyttes.

Bruker selv mellomgrov matte 20ppi og har en oppfatning av at det fungerer tilfredsstillende. Jeg bruker HMF i noen av mine kar (50-100 L) og der benytter jeg dessverre (i relasjon til erfaring med luftdrevet HMF) små powerheads/minifiltre.
Jeg ser at du har fått med deg at det er viktig å ikke ha for stor gjennomstrømning i filtermatten. Og jeg benytter også sirkulasjonspumper i tillegg til filteret for å oppnå ønsket sirkulasjon i karene.

I mindre kar benytter jeg luftdrevet mattefilter i beholder den gode gamle klassiske innvendigboksen for filtervatt, men med matte og noen ganger keramikkringer.
Ikke noe problem at det ikke er liv i tråden Jeg startet den bare for å høre om det var noen som drev med det samme. Det er rikelig med stoff ellers på nett om dette temaet, men er jo interessant å høre hva andre norske akvarister driver med også.

Tror selv jeg kommer til å benytte meg av små powerheads til mine kar, men tror som Humunuku at luftdreven filtrering er undervurdert i mindre akvarier.

Det finnes mye informasjon på tysk om dette temaet, noe jeg behersker dårlig. I den første linken i min første post er det nevn en hel del formler i forbindelse med beregning av mattestørrelse, gjennomstrømming og pumpekapasitet. På denne siden finner er disse formlene implementert som kalkulatorer og man kan enkelt beregne omtrentlige behov for en gitt tank. Siden tysk ikke er min sterke side var denne posten på Aquatic Plant Central til god hjelp for å benytte kalkulatorene.

På første link i denne posten er det en egen seksjon for Mattenfilter FAQ. Denne kan man finne oversatt til engelsk her. Her besvares en god del av det jeg lurer på rundt temaet, blant annet hvilken grovhet man skal/kan bruke.

Når tid og lyst kommer over meg skal jeg forsøke å lage noen av disse stigrørene for bruk med luftpumper. Mulig at ebay kan vere en fin plass å leite etter slike til en god pris.
Jeg liker HMF, og har det i 3 av 4 kar akkurat nå. I 375litern har jeg et utvendig filter, med innsuget bak et mattehjørne så blåfiltermatten fungerer som et forfilter.

Har lest artikkelen her inne om hvordan man enkelt lager disse filterhjørnene, og prøvde å spørre etter andres erfaringer der, uten særlig respons.

Men, ja, jeg liker og bruker HMF. Har ikke oppdaget noe negativt med de. Bruker svart flitermatte, og skjuler varmekolbe bak, slik at karet ikke har noe teknisk dilldall som vises. Matten gror til med javamose og alger, penere og et mer naturlig utseende får ikke et filter etter min mening :o)
Jeg har benyttet en litt stiv 12mm drikkevannslange til båt fra Biltema for å lage stigerør i noen av mine prosjekter. Ved å dyppe slangen i varmtvann har jeg laget rette rør og så dyppet de i kaldvann for å "herde/låse" bøyen/oppretningen. Ellers er det mye PVC-rør og -deler som sikkert kan brukes.

Det er en stund siden jeg innhentet info om emnet og innbiller meg at noen kalkulatorene er nye for meg. Ved hjelp av google oversetter får i hvertfall jeg en oversatt versjon jeg ikke har særlig problem med å benytte.

Jeg har blåfiltermatte og powerhead i min 120-liter, skjult bak DIY-bakgrunn av styrofoam. Ser ut til å funke utmerket
Plussmedlem
Tenkte sette opp noen mindre kar med luftdrevne filter, så bestilte meg noen luftpumper fra nett. 1 stk Resun Air8000 som gir 540liter/t fordelt på 4 utblås og er justerbar, og 2 stk Resun Air 3000 som gir 180liter/t på 2 utblås. Disse kostet meg vel rundt 400.- totalt...

Selve filterløsningen har jeg ikke bestemt meg for enda, om det blir noe ferdigkjøpt eller om jeg skal lage... Men der hjelper jo du meg med noen fine linker...
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap