Unimax 700 canister filter eu

Noen som har noe erfaring med denne type pumpe

Vurderer og kjøpe en men kunne godt høre fra noen som har vært borti denne type pumpe før for og se hva slags erfaring de har?
Ingen som kjenner til denne type pumpe?
Jeg tror det er en sånn jeg har, unimax professional 700. Jeg har hatt den gående siden midten av oktober, så jeg kan bare snakke om mine erfaringer hittil. Jeg kjøpte den fordi de i butikken sa at den var best i test, og at jeg fikk mest for pengene når jeg kjøpte den (esken inneholdt alt jeg trengte inkl. filtermateriale, og de sa at reservedeler var betydelig rimeligere til denne pumpen en til f.eks eheim). Et annet pluss med denne pumpen er at den er tomotors.

Min erfaring hittil er for det første at den er veldig stillegående, den lager mindre lyd enn radiatoren i stuen hos oss. Jeg klarte en gang under et vannbytte å senke vannet nedenfor innsug med pumpen påskrudd. Da ble det et forferdelig spetakkel (luft i rørene) og jeg tenkte at "nå blir det vel bråk en stund før luften kommer seg ut igjen, nå har jeg gjort det!". Jeg skrudde av pumpen, gjorde ferdig vannbytte til det dekket innsug og skrudde pumpen på igjen. Ingen merkbare ulyder etterpå, jeg var mildt sagt imponert. Denne pumpen skal altså ha en funksjon for å få luft ut av rørene, og jeg erfarte altså at denne funksjonen fungerte. Og det er jo ikke så verst

Da pumpen ble satt igang første gang brukte jeg litt tid på å finne ut hvordan den manuelle pumpen som skal fylle rørene med vann fungerte. Det er mulig bruksanvisningen var litt utydelig, eller det er mulig jeg var utålmodig og ikke leste godt nok. Men så fort jeg skjønte at både innsug og utblås måtte være under vann gikk hele prosessen som en drøm. Det var bare å pumpe litt med et håndtak, og så tok vakumet seg av resten. Det var forsåvidt også en bryter eller lignende som var tegnet i bruksanvisningen som ikke eksisterte, den skulle gjøre det mulig å vri på toppen der rørene kommer inn for å ta løs pumpen uten rørene bl.a. Der var det så enkelt som litt rå kraft, bryteren eksisterte ikke. Det brukte jeg noen timer på å gruble på, toppen sitter jo ganske fast med pakninger og slikt for å være tett, og jeg var redd for å ødelegge noe ved å ta for hardt i. Så litt misvisende bruksanvisning på det feltet (men jeg har jo skjønt at dette er småting i forhold til en del andre pumpebruksanvisninger).

Ellers er det en liten ting jeg har vært misfornøyd med, og det er at den ene av de to innsugene som følger med er firkantet og litt stor. Den andre var et slikt elegant "rør" med åpninger i (kan ikke forklare det bedre), men den store er altså firkantet og ganske dominerende, ihvertfall når jeg har satt svamp på (du kan se bilder på profilen og i den personlige tråden min). Jeg har bestilt et til slikt rør i butikken, der sa de at det kunne ta litt tid for de hadde nettopp bestilt varer fra den forhandleren og det gjorde de ikke så ofte, men de trodde ikke det ville bli så dyrt. Hva nå det betyr, jeg venter i spenning. Det er jo ikke noe problem, det fungerer jo bra. Det bare litt stygt å se på, om jeg kan si det slik.

Men som du kanskje skjønner er jeg alt i alt veldig fornøyd. Hadde jeg skulle velge om igjen hadde jeg kjøpt den samme pumpen. Men jeg kan jo bare snakke om oppsett og hvordan den har fungert de første ukene, jeg har ikke langsiktig erfaring. Men det er bare å spørre om det er noe mer du lurer på, så skal jeg svare etter beste evne
Hei Ingjerd

Takk for tilbakemeldingen, enig med deg at den store blå filt svampen ikke var videre pen men dette ser jeg ikke på som et problem da dette sansyleigh vis blir gjemt i et innebygd filterhjørne i mitt akvariet.

har du noe erfaring med denne type pumpe opp i mot Fluval sin FX5. FX5 en har også samme funksjon med og fjerne luft ut av pumpe huset etter rengjøring etc,etc.

FX5 er også stillegående og har nok antagelig en større filerkapasitet en denne, grunn til at jeg spør er at jeg vurdere og bytte ut min FX5 (1 år gammel) mot denne men er veldig usikker på om dette er lurt......
Jeg har ikke mye erfaring med andre pumper, nei. Kapasitet kan jeg heller ikke snakke så mye om, da jeg har unimax-pumpen i et 160liters kar med begrenset mengde beboere. Men kan jeg spørre hvorfor du vil bytte ut Fluval FX5? Er det noe med den pumpen som du ikke er fornøyd med?
Nei da, pumpa er helt topp etter min mening. Men den tar utrolig stor plass i orginal skapet til et Juwel Vision 450 som jeg bruker denne i. Må hengsle av døra når pumpa skal ut for rengjøring, men det skjer bare 1 gang i året så det store problemet er det ikke...
Hehe, kjent problemstilling. I tråden min har jeg skrevet og lagt ut bilder av hva som måtte til for å få plass til pumpen min i akvariebordet. Men kanskje akvariebordet ditt er større enn mitt? Unimaxpumpen har en ca bredde på 30 cm, ca dybde på 40 cm og du trenger ihvertfall 60 cm høyde for å få plass til rørene. Er det mye plass du vinner på å bytte ut pumpen med de målene?
Firkant ? fx5 en er 35cm i dia. skapet er B 35,5 cm D 43cm H 75 cm så kommer selve pumpen på utsiden av pumpehuset ca 15cm, men det er bare og skrå stille pumpen når jeg setter den inn i skapet etter at døren er hengslet av
Neida, ikke helt firkantet, den er avrundet i den formen som er på bildet. Målene er tatt der den er størst, muligens med et par cm margin fordi den er uformelig og vanskelig å måle. Men for å være helt ærlig tror jeg du vil bli skuffet om du kjøper denne pumpen fordi du ønsker en pumpe som tar mindre plass..
OK, skjønner hvs du mener. Blir nok til at jeg beholder FX5 en da jeg syntes dette er en knall god pumpe og den har ikke hatt noe problemer det året den har stått og godt nå så da får jeg vel leve med demonteringen av dør Men takk får all inputt, og ha en flott kveld.
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv  Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap