Hva gir meg best filtrering ?

Hei

Jeg har en 85l akvastabil som jeg har en innvendig Eheim Aquastar (gammel) med orginal filterinnsats (svamp), samt en ekstern tetratec ex400. ex400'en har to skuffer for filtermateriale, og det jeg lurer på er hvordan jeg skal konfigurere dette med filtermedie for å få best mulig biologisk filtrering.

Nå er skuff 1 70% full med eheim mech, og den medfølgende svarte "svampen" på toppen, og skuff 2 er 70% full med eheim bioballs, og den svarte "svampen" på toppen. Grunnen til at jeg skriver svamp med "" er at jeg synes den er veldig grov i forhold til det som sitter orginalt i eheim aquastar pumpa.

Det fulgte med et tynt hvitt finfilter til ex400'en også men det ser jeg ingen grunn til å bruke da vannet er krystallklart uten, og det bare bremser utblåsningen og medfører ukentlig "service" på pumpa for at den ikke skal tette seg..

Er dette et ok oppsett, eller kan jeg f.eks. med fordel fylle begge skuffene med bioballer og svamp oppå? i og med at eheim aquastar kanskje tar seg av den mekaniske filtreringa? eller burde jeg bare kaste ut alt og fylle det med blåsvamp ?

Gir bioballer i det hele tatt mer "plass" til bakterier enn blåsvamp ?

På akvariebutikken ble jeg forklart at innvendige filtere kun gir mekanisk filtrering og at grunnen til at man bruker eksterne er for å få den biologiske effekten i filteret i tillegg til i bunnlaget og på andre overflater i akvariet. Er dette bare tull ?

Ble vel alt for mye spørsmål og alt for mye rot som vanlig når jeg setter igang, men håper noen tar seg tid til å lese igjennom og har noen meninger/erfaringer om dette, da jeg er i stor tvil ang. om ejg utnytter den fulle kapasiteten til filterene mine..

Med vennlig hilsen
Tror mange med bare innvendig filter ville opplevd mye fiskedød dersom butikken hadde rett i dette!

Med et utvendig filter får du mye større kapasitet, men også et innvendig filter gir biologisk rensing. Fra alle overflater som bakteriene kan feste seg på, vil det skje en biologisk nedbryting av avfallsstoffer, også i bunnlaget, på røtter og steiner.

Jeg bruker bioballer i en AM Top og et Eheim i tillegg til filtermatte/vatt. I en annen AM top med ganske stor belastning, har jeg en plate filtervatt og ellers har jeg fylt alle kammerne med gryteskrubber i rustfritt stål. Altså ikke stålull (inneholder såpe og ruster!!), men gryteskrubber! Dette fungerer helt topp. Billig, ingen bioballer som flyter opp ved rens og heller ikke noe substrat som går tett i overfaten og må byttes.
Jeg fant på et amerikansk nettsted en oversikt over overflate i forhold til volum på forskjellige materialer som var egnet for akvariefiltre. Det beste var gryteskrubb laget av tykk nylontråd, men det har jeg ikke funnet her. Nest best var skrubber i rustfritt stål. Billig, evigvarende (kan skylles om og når nødvendig) og virker altså helt utmerket. Finnes i mange dagligvareforretninger.
Takker for svar !

Da tror jeg jammen det blir gryteskrubber på meg ved neste skifte også, for prisene på bioballer er jo til å hoppe i taket av..

Men dette eheim Mech greiene.. Er det noe vits i å ha det i nederste skuffen, når jeg har et innvendig filter med svamp i tillegg? Eller er det vits i det hele tatt ? forstod det som at dette hovedsakelig er for mekanisk filtrering før vannet når bioballene..

Grubler nemlig på å fylle begge skuffene med gryteskrubber (takk for tipset), med en plate blåsvamp oppå hver skuff.. Bare redd for at det skal tette seg i bånn av nederste skuff fort..
I utvendige filtre er det i bruksanvisningen angitt hvilke filtermateriale du skal ha hvor, avhengig av hvordan vannet ledes gjennom filteret.

I både de AM Top´ene og det Eheim filteret jeg har, skal det ligge en filtervattplate i øverste kurv, eventuelt i kombinasjon med en blåsvamplate og da har jeg gryteskrubber i kurvene under, uten blåsvamp her. Da er det også lettere å ta ut bare den øverste kurven dersom vanngjenomstrømmingen begynner å bli dårlig og vatt må byttes og blåsvamp skylles.

Dette kan variere , men jeg har erfaring bare med disse to filterne. Kjøper du brukt, så spør selger hvordan det skal være. Hvis selger ikke vet, kan du poste et spørsmål under teknisk her, og sjansen for at noen vet, er stor.

Jeg greier meg godt uten Eheim Mech.
Tilfeldig bekjentskap
© Øyvind Osnes
Reklame for plussmedlemskap