Hvordan lufte fx5?

Hvis en har fått inn luft i systemet i en fx5 pumpe, hvordan lufter en da ut dette igjen?

Pumpa "bobler" og det er tydelig mange små luftbobler i utblåset
Det er vel slik at den ikke har fått dratt inn fullt med vann ved rengjøring da kanskje?

Noen?

Takk

sansynligvis hvis dette vedvarer så trekker pumpa falsk luft ett sted, og dam må du sjekke om det er noen hull på slanger eller utette koplinger....
Takk for svar begge to

Faktisk så stoppet pumpa en stund her om dagen, så kom et skikkelig "plops" og de pluppet ut en stor luftboble...så gikk den pent en stund

Men så er det altså fullt med luft igjen

Skal sjekke koblinger og sånn, men hvis det er noe som ikke er tett, burde det ikke piplet vann også da?

Jo du burte se at det piplet vann. FX-5 er vanligvis sikkerheten selv, veldig lite tull. Pumpa stopper vanligvis ca. 1 gang i døgnet for å slippe ut luft, dette varer fra 1-2min. Da bobler det ganske kraftig.
Når jeg er ferdig med å rengjøre pumpa, fyller jeg den bestandig helt full.
Av og til forkommer det "litt romling" og små luftbobler, men etter en tid bruker dette å forsvinne. ( Har for øyeblikket 4 slike pumper, og det er så absolutt min favoritt )

Og som meddelt tidligere i tråden, FX-5 ordner seg selv.

- Tore -

Ja *ler* det bobler jammen bra når den bobler ut lufta....det var en L144 og en og annen eplekart som fikk litt sjokk nå sisst

Den har "luftet ut" fire ganger nå, så vi får se nå om den klarer seg uten å få luft igjen

Det pipler ikke en dråpe vann noe sted. Problemet vårt var nok at det ikke ble fyldt med vann før igansetting etter rengjøring sisst

Er det en ide å stoppe den, fylle med vann, og sette den i gang igjen kanskje?

Gidder du fortelle hvordan du behandler pumpene di ved stopp og start?

(ved stopp: vri kran 1...vente noen sekunder så kran 2, vente noen sekunder så kontakta.....osv)

Takk
Du bare drar ut støpselet. Der er jo ingen av og på knapp. Steng begge ventilene på toppen av pumpa. Du kan jo sjekke, men jeg er ganske sikker på at den er full av vann. Hvis ikke fyll helt opp.

Det samme gjør du når du rengjør. Husk nå på at du ikke må vaske bort alle filterbakterier, men spare noe. Så åpner du ventilene, og setter støpselet i veggen. Pumpa vil nå stoppe etter et par min. for å slippe ut luft.
Bare la pumpa stå å jobbe, den bruker å gå seg til.

- Tore -
Min FX5 stopper en gang innimellom uten at jeg har skjønt hvorfor, men det er for å lufte ja. Nå ble jeg klokere. Det funker faktisk også hos meg.
Også gjør du alt lettere for deg selv om du fyller den med vann før du setter den igang. Jeg gjør det og har aldri problemer.
Får åpne og sjekke vannmengden vi også, for vår stopper opp og lufter seg en gang i døgnet, men den blåser vann med små luftbobler gangske raskt etterpå igjen

Vi fikk beskjed når vi kjøpte den, hvordan vi skulle stoppe den med rekkefølge på kranene og sånn men dette ble ikke fulgt til punkt og prikke nå sisst ved regjøring

Det står i bruksanvisninga at det skal fylles 1/3 del eller så, men skal prøve å fylle helt opp vi også

Får håpe det funker

Eller....når jeg tenker over det...skal det være luftbobler i vannet den blåser ut? Synlige små....

Vi har kun hatt den en liten stund og har kun rengjort den denne ene gangen...så hvis vi ikke så luftboblene tidligere så er vel det for at den var fyldt med skitt og sånn....at det er slik den er nå den skal være....

Hvis den lufter seg en gang i døgnet så må jo det være fordi det er luft i systemet på noe vis....hvis ikke så hadde det jo ikke vært noen vits

Ta en titt hos dere da....kommer med minibobler?

Kuhliiene elesker det da...de svømmer og herjer i denne strømmen omtrent dagen lang. Litt mer inventar i karet plus rengjøring av pumpa så fikk vi plutselig mange toppfisker... siden Kuhliiene er superaktive nå *ler*
Har ikke luftbobler i min. Men jeg satte vannslangen inni innsuget sist jeg renset å lot den stå til det kom i utblås slangen. Da var vennet igjennom hele systemet og beholderen var full. Har ikke hatt bobler etter det, men jeg har ikke skjønt hvorfor den stopper engang i blandt, men det fikk jeg jo svar på nå. hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap