Innkjøre nytt filter ilag med det gammle?

skal kjøpe nytt filter (hele greia med pumpe og svamp) å lurte på om jeg kan bare la det stå å gå i det akvariet jeg har med det gammle filteret noen uker før jeg fjerner det gammle å kun har i det nye?

Plussmedlem
Ha gjerne det gamle filteret i hele perioden du kjører inn det nye. Særlig hvis det er fisk i karet fra før, er dette absolutt å anbefale.
Det nye filteret sliter litt når du tar ut det gamle,så vær litt obs på nitritt den første tiden den nye puma går alene.(selv om du har samkjørt begge en god stund)
Filterguffe
Hvis du tilfører litt filterguffe fra gammelfilteret noen ganger første uka,
vil den nye pumpa komme igang mye raskere og du kan korte ned
parallellkjøringen betraktelig.
Jeg Skulle gjøre det samme og fik tips fra en kamerat og kolega som har holdt på med oppdrett og akvarie i mange år. Han sa til meg at jeg bare kunne ta vann og grums fra akvariet i en bøtta og skikkelig vri filterinnmaten rundt i det og så var det bare å kjøre det i gang sammne med den gamle pumpa i en ukes tid så skulle det funke veldig bra. Jeg gjorde da dette i karet mitt og det fungerte veldig bra.
Men du må allikevel ta delvannsbytter jevnlig.Filterguffe erstatter ikke den jobben
Ja, det stemmer jo. Det gjorde jeg også. var i et kar på 160 liter, med en eheim 2213 pumpe. vred og "vasket" all filterinnmaten i slamm og akvarie vann og lot den gå sammen med den gamle pumpa, og bytta 3-4 tilitersbøtter med vann i ny og ne.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap