Hvor mye filter?

I mitt ganske nystarta kar på 400L har jeg et jebao 915 filter. Det skal være på 1200/h. Er dette godt nok? Bør jeg ha et filter til? Selvfølgelig betyr jo antall fisk en del. Jeg har ikke tenkt å overbefolke karet, men likevel, vil dette være godt nok?
Tror det går greit
Hadde et tilsvarende Eheim filter på et 375 liters selskaps kar for noen år siden og det gikk greit med 1 luftpumpe og luftestein i tillegg i mitt tilfelle, rengjorde filteret lett ca hver 2-3 uke i lunkent akvarievann og byttet ca 25% av vannet ukentlig med en hevert/slamsuger som jeg samtidig brukte til å få fjernet forrester og jord, karet var rimelig tett beplantet i bakgrunnen med en stor rot midt i, finkornet grus og jeg hadde en en nylon-strømpe med ca 3-4 dl korallsand i filteret for å holde pH'en intakt rundt 6,5-7 korallsanden vil også bidra til å tilføre nødvendige mineraler i karet for fiskenes velbefinnende (korallsanden må etterfylles da den forsvinner litt etter litt)

Husker det var litt problemer med snegler i mitt kar på den tiden og det løste jeg da ved å introdusere en liten gruppe med Prakt Botiaer som spiser snegler (alle Botiaer spiser snegler).

Men det er ikke feil med flere filter, noe som kan bidra å minske belastningen på bakteriekulturen i filteret ved rengjøring.

Håper dette var til å bli klok på

Vennelig hilsen
Erik

Det er aldri feil med overfiltrering. Hvor mange liter er filteret beregnet for? L/t sier ingenting, den gjennomstrømningen er ikke reell med filtermedie og gørr som kommer etterhvert. Har du to filtre er du også sikret den dagen det ene ryker.
Denne type filter er beregnet på 500 -600 l akvarie, og med ett godt filtermedium ( det du har i kurvene) så burde det holde. Har en 375 l med to rokker gående og ett tilsvarende filter i AM top, dette er fisk som gir høy biologisk belastning så jeg må i tillegg ha to innvendige filtere av den største typen til Eheim.

Det er nesten bare å prøve seg fram og følge med på nitritten i karret, husk at selv om filteret er innkjørt så kan nitritt oppstå ved innsetting av mere fisk, ett filter trenger tid til å tilpasse seg den biologiske belastning. Så i starten av ett akvarie og ett filter så er det viktig å følge med....

Lykke til !
Hvis jeg skulle velge å sette igang et filter til, hvordan bør innsuget og utblåsinga plasseres i forhold til det som er her fra før? Det jeg har nå har innsuget i høyre hjørne, ganske dypt ned i vannet, mens utblåset også er i høyre hjørne men høyere oppe i vannet. Skal et ev. nytt filter innsug/utblås plasseres ved siden av eller i venstre hjørne kanskje? Og blåse samme veien? Blir det ikke veldig mye bevegelse i vanne som vil slite ut fiskene hvis de må svømme hele tiden?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap