Hvor mye filter?
Postet 12.12.10 kl 22:52
Tror det går greit
Hadde et tilsvarende Eheim filter på et 375 liters selskaps kar for noen år siden og det gikk greit med 1 luftpumpe og luftestein i tillegg i mitt tilfelle, rengjorde filteret lett ca hver 2-3 uke i lunkent akvarievann og byttet ca 25% av vannet ukentlig med en hevert/slamsuger som jeg samtidig brukte til å få fjernet forrester og jord, karet var rimelig tett beplantet i bakgrunnen med en stor rot midt i, finkornet grus og jeg hadde en en nylon-strømpe med ca 3-4 dl korallsand i filteret for å holde pH'en intakt rundt 6,5-7 korallsanden vil også bidra til å tilføre nødvendige mineraler i karet for fiskenes velbefinnende (korallsanden må etterfylles da den forsvinner litt etter litt)
Husker det var litt problemer med snegler i mitt kar på den tiden og det løste jeg da ved å introdusere en liten gruppe med Prakt Botiaer som spiser snegler (alle Botiaer spiser snegler).
Men det er ikke feil med flere filter, noe som kan bidra å minske belastningen på bakteriekulturen i filteret ved rengjøring.
Håper dette var til å bli klok på
Vennelig hilsen
Erik
Husker det var litt problemer med snegler i mitt kar på den tiden og det løste jeg da ved å introdusere en liten gruppe med Prakt Botiaer som spiser snegler (alle Botiaer spiser snegler).
Men det er ikke feil med flere filter, noe som kan bidra å minske belastningen på bakteriekulturen i filteret ved rengjøring.
Håper dette var til å bli klok på
Vennelig hilsen
Erik
Postet 13.12.10 kl 02:10
Endret: 13.12.10 kl 02:32
Postet 13.12.10 kl 10:18
Denne type filter er beregnet på 500 -600 l akvarie, og med ett godt filtermedium ( det du har i kurvene) så burde det holde. Har en 375 l med to rokker gående og ett tilsvarende filter i AM top, dette er fisk som gir høy biologisk belastning så jeg må i tillegg ha to innvendige filtere av den største typen til Eheim.
Det er nesten bare å prøve seg fram og følge med på nitritten i karret, husk at selv om filteret er innkjørt så kan nitritt oppstå ved innsetting av mere fisk, ett filter trenger tid til å tilpasse seg den biologiske belastning. Så i starten av ett akvarie og ett filter så er det viktig å følge med....
Lykke til !
Det er nesten bare å prøve seg fram og følge med på nitritten i karret, husk at selv om filteret er innkjørt så kan nitritt oppstå ved innsetting av mere fisk, ett filter trenger tid til å tilpasse seg den biologiske belastning. Så i starten av ett akvarie og ett filter så er det viktig å følge med....
Lykke til !
Postet 13.12.10 kl 10:49
Hvis jeg skulle velge å sette igang et filter til, hvordan bør innsuget og utblåsinga plasseres i forhold til det som er her fra før? Det jeg har nå har innsuget i høyre hjørne, ganske dypt ned i vannet, mens utblåset også er i høyre hjørne men høyere oppe i vannet. Skal et ev. nytt filter innsug/utblås plasseres ved siden av eller i venstre hjørne kanskje? Og blåse samme veien? Blir det ikke veldig mye bevegelse i vanne som vil slite ut fiskene hvis de må svømme hele tiden?
Postet 14.12.10 kl 15:55