Valg av filter - merke

Hei!
Jeg lurte på dette med filtermerkene. Hvorfor er det slik at Eheim "dominerer" filtermarkedet her i Norge. Hvorfor er det best?
Hva gjør den bedre Fluval, og hva andre har vi?

Er Eheim mer stillegående, eller hva er det som har gjort at Eheim har fått det gode rykte de har idag?

Ellers, hvis dere mener Eheim ikke lever opp til prisene. Hvilken andre merker skal jeg velge da?

Håper på svar,
Ken.
Dette er filtre fra et annet merke som er verdt å se på etter min mening:

Produktomtale: TetraTec Ex filtre

TetraTec Ex er det filteret jeg bruker, og jeg er veldig fornøyd med det, spesielt når man tar prisen i forhold til de andre alternativene med i beregningen. Har et Ex400 og går til innkjøp av et Ex1200 over nyttår for oppsett av 180L. Meget stillegående bare man får all lufta ut (riste godt på filteret når det er i gang). Har dog byttet ut innmaten i filteret i henhold til anbefalingene fra produktomtalen. Jeg ville dimensjonert filteret ut i fra de anbefalingene om antall liter de er egnet til som han som har utført testen anbefaler, ikke antall liter TetraTec oppgir.

Ellers er Am-Top et annet merke som ligger under Eheim i pris. Har lest om flere som er meget fornøyd med disse filterene også, men har ingen personlig erfaring.
Tror mange sverger til Eheim da de er kjent med disse fra før når det kommer til rengjøring, vedlikehold, demontering, driftssikkerhet og tilgjengeligheten av reservedeler, valgte selv et eheim 2227 filter sist men det var kun fordi dette har en intervallfunksjon med lufting, valget ville ellers falt på Tetratec EX-1200 ikke fordi jeg har noen erfaring med Tetratec men fordi spesifikasjonene var tilsvarende bortsett fra luftefunksjonen, nettbutikken var også utsolgt for dette filteret på det aktuelle tidspunktet, så valget falt da på Eheim's filter som var på lager..

Vennelig hilsen
Erik
Eheim er kjent for kvalitet og ikke minst driftsikkerhet. Det siste gjør at akvariepumper fra Eheim også har blitt populære til andre formål som krever høy driftsikkerhet som f.eks. vannkjøling av PCer (hvor utstyr for tusenvis kan bli ødelagt hvis pumpa svikter).

Fluval er nok heller ikke dårlig. Og med fare for å rote meg inn i en krangel, vil jeg si at Am-Top også er helt OK hvis man er på jakt etter noe som er rimelig i pris. (Og siden det er Eheim-kopier kan man visstnok i mange tilfeller bruke reservedeler fra Eheim i Am-Top-filtre og motsatt.) TetraTec vet jeg ikke noe om.

Men Eheim er dyrest og Eheim er best. Slik ser i hvert fall jeg på det. ;p
Mange gode svar her ja. Takk skal dere ha!

Hvordan er det med støynivået da? Hvem av dem støyer minst, jeg har hørt at Eheim slår best ut, når det gjelder støy? Hvis jeg skal ha karet i et soverom.
Filtre
Kjører selv 3 stk TetraTec EX 1200 filtere som jeg er meget fornøyd med. Disse bråker lite hos meg og er enkle å holde i gang.
Har et Fluval FX5 i kjelleren som er et helt topp filter men jeg synes det støyer litt mer enn de filtrene jeg har i resten av huset.
Har et Eheim 2180 som er et fantastisk filter hvis du har plass til det (god kapasitet og en glitrende varmeenhet) og to Eheim 2224 som også er bra selv om jeg synes det er litt lite trykk i dem - de tetter seg derfor fortere enn de andre filtrene.
Har også et Eheim 2075 som virker bra og er stille.

Ellers synes jeg generet at det vanskeligste i forhold til støy er luftpumpene.
Bruker mest Eheim der men har tidvis hatt problemer med at de plutselig begynner å støye - selv etter at jeg har renset ut hundehårene fra luft inntaket...
Har prøvd både fluwal å eheim sine pumper.
Har en fluwal fx-5 stående i stuen.
Så vidt man hører den.
Har å hatt utvendig eheim i tidligere akvarium i stuen.
jeg syns eheim sin var hakket mere stillegående.
Driftsikker begge 2...ikke så alt før stor prisforskjell.

Som hovedpumpe vil jeg valgt en av overnevnte.
som ekstra pumpe til sirkulasjon har jeg brukt en am-topp eller en liten eheim.

men smaken er som baken.. nemmelig delt.
Så det blir jo mest ut fra erfaring ka man velger.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap