Fx5 og filtermedia

skal ha igang en ny pumpe her, fluval fx5. vurderer å bruke bioballer, men ikke vert borte i dette før. så lurte på erfaringer?
kan man kun bruke bioballer og slippe disse røra i bunn?
Uten at jeg skjønner hvorfor du vil "slippe" disse keramikkrøra
så kan du godt bruke bioballer, ja.
Bruker keramikkrør i min FX5 i de to nederste kammerene. 2 forekjellige typer.
I instruksjonen står der hva slags filtermedier produsenten anbefaler å bruke.
Men, som sagt, du kan også bruke bioballer i et eller to av kammerene
om du ønsker det.
Her er forresten en link til bruksanvisningen på produsenten sine sider
om du skulle trenge den.
Bruksanvisning, FX5

Et amerikansk nettsted for akvarister hadde gjort en undersøkelse av ulike materialer egnet som filtermateriale og funnet at de gamle gryteskrubbene av grov nylontråd var det beste. På neste plass kom gryteskrubb av rustfritt stål. Årsaken er at de har en overlegent stor overflate i forhold til volum, slik at det er plass til tilsvarende stor bakteriekultur. Andre fordeler er at de ikke gror igjen og at de er tilnærmet evigvarende.

Jeg har ikke funnet nylonvarianten og bruker derfor varianten i rustfritt stål. Har dem i to av tre kammere i en AMtop 1l00/lh.
Min erfaring er at filteret fungerer optimalt, vannet er krystallklart og vannverdiene helt der de skal, selv med en relativt høy biologisk belastning.

Understreker at dette ikke dreier seg om vanlig stålull. Stålull er for det første tilsatt såpe, dernest ruster den kjapt. Må altså ikke forveksles med gryteskrubber. Jordan, bl.a. markedsfører slike.
Produkter som er beregnet til å rengjøre matlagingsutstyr, viser seg altså å være de som er best egnet til dyrking av bakterier?

Er det dette man kaller ironi, tro?


Et av de aller beste dyrkingsmediene er kanskje selve maten? Men den egner seg på den annen side ekstremt dårlig i akvariefilteret!
Kan man putte disse "Gryteskrubbene" i alle slags innvendige filtere?
Det har jeg ikke forsøkt, men ser ikke noen grunn til at det ikke skal gå.
da vil jeg prøve det. takk for tipset.
Hmmm... Dette må prøves.

På lokale matsjappa her har de skrubbene i nylon.

@530: Startet du filteret fra scratch, eller? Må vel skifte ut innholdet i kurvene over tid?
Plast er attraktivt fordi de veier mindre, lett håndtelig og kan utformes slik at de gir større overflate enn de fleste andre media. Gamle fiskegarn, oppløsne nylon tau ... er brukbare som filtermedia.

Vitenskapelig beviser at Kaldness1 (K1) er det beste alternativ for lagring av bakterier. K1 er fasktisk utviklet i Norge (NTNU-Trondheim). K1 er brukt i store vannrensingsanlegg og oppdrett av laks i Norge. K1 er ca. 1 cm store og har mange rom. Den kan sammenlignes med en bikube. Ikke bare at K1 har betydelig store overflate sammenlignes med de andre, de har også lukkede områder som hindre sterke vann gjennomstrømming. Dette gir rom for flere type bakterier. Jeg bruker en type K1 etterlingning i alle mine filter. De blir mye lettere å flytte på dem.
Takk for tipset, Badat.

Ser unektelig bra ut. Kommer til å bestille både K1 og BioChip.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap