Lys til lite akvarie?

Vet ikke om dette ble plassert riktig, men prøver uansett.

Jeg har nettopp startet opp et lite akvarie, som egentlig er et terrarie. Her plasserer jeg noen få reker og yngel, men det er mangel på lys. Er det noen som vet om en smart løsning slik at de stakkars rekene får seg litt lys løpet av dagen? Har tenkt på en liten stålampe, men tror det kan bli for mørkt siden mesteparten av lokket ikke er i glass. Er det noen lys som evt går ann å ha i vann eller et lite lys som går ann å festes utenpå?
Det jeg gjorde når jeg hadde 28-liter'n var å bruke ei bildelampe jeg hadde liggende. En slik med lang pære..Den var justerbar og lett å vende opp ved vannbytte. Hadde ikke problemer med alger eller noen ting.

Men mitt sto inntil veggen, vet ikke hvor du har tenkt å ha ditt? Kan jo henge en pendellampe fra taket?

Bah så nå at du skrev at meste av toppen ikke er glass........
Vil det passe med et enkelt 40 cm langt armatur fra Aquamanias? Jeg har et par av de minste armaturene hans der til de to småkarene mine.

Evt kan du sjekke hos Webzoo, som har lamper av typen til å skru fast på kanten av glasset, som denne f.eks, men da er det ikke rom for dekkglass.
Tusen takk for raskt svar!
Hmm.. Tror kanskje ikke det går, men når du sa det, så kom jeg på at det finnes små boklamper for å feste på bøkene. Kanskje dette kunne gå?

Noe som dette

Eller kanskje det finnes noe som man kan feste på glasset? Aner ikke jeg, men synes det er litt dystert uten lys, og det synes nok rekene også..

Prøver også å legge ved et bilde. Her ser du hvordan det ser ut, var jo egentlig ganske mye glass ser jeg nå, rundt halve "taket".. Ser ganske lyst ut, men det er rett og slett blitsen som lyser opp her, rommet i seg selv er ganske mørkt. Tror ikke jeg orker å blitse i flere timer om dagen altså! O.o Hehe.
Problemet med skrivebordlamper og den slags, er at det ikke gir godt nok lys til at plantene kan vokse og trives skikkelig - det er rett og slett for svakt. De riktige lysbølgene er ikke der, som gjør at planter overlever over tid. Kanskje svært lite kravstore planter kan overleve på dagslyset i rommet, men skrivebordslampe-opplegget er mer lys for våre øyne, ikke planter.

Reker trenger egentlig godt, skikkelig lys over akvariet. Dette fordi småtterier som reker spiser, biofilm og alger, trenger lys for å gro. Hvis du vil at plantene skal overleve over tid også, så må det et ordentlig akvarielys til.

De enkle lampene fra Aquamanias er helt greie, jeg kjøpte nylig den ene på 45 cm til en 43 liter jeg har her.
Aha! Det har jeg ikke tenkt at det er slik, altså med vanlig lys.. Terrariet er vel på 30x30, så 40-45 blir vel i det største laget. Finnes det mindre lyslamper til akvarier?

Jeg må virkelig se om jeg finner noe, kan jo titte innom en dyrebutikk for å se om de har noe passende.
Av vanlige pærer, kan jeg anbefalle Megaman sparepærer, de funker til vekst fasen for vanlige planter(langt fra optimalt), enkel og grei løsning.
Tilfeldig bekjentskap
© LeneH
Reklame for plussmedlemskap