Bytte vann to ganger i året? nytt filtersystem... for godt til å være sant?

Jeg mottok"Kjæledyrbladet" fra Tropehagen. Der finner jeg en annonse som jeg siterer fra:

"I feel gooood!
Fantastiske resultater for alle tropiske akvarier.
- krystallklart vann i inntil 150 dager!
- minimalt vedligkehold: Man trenger kun å bytte vann 2 ganger i året!
- Reduserer vekst av algesporer
- Forebygger toksiske nitrittopper og stimulerer nitrogensyklusen i vannet
- Fisken kan overføres til akvariet etter kun tre dager. Uten vannrenseren vil dette ta to til tre uker.
- Forebygger kryssforurensing fra virus og bakterier
- Tar bare 5 minutter å innstallere, og gir 150 dager der man kan kose seg med akvariet."

Er dette for godt til å være sant? Pris fra 1949,-
Noen som har erfaringer med slikt filter?
om noe høres for godt ut til å være sant, så er det somregel det også:p men OM dette er reelt..... Så SKAL jeg ha meg slikt iaffal i noen av karra. Blir mye vannlemping med 10 karr i stua.
Flere som lurer litt på dette rensesystemet ser jeg. Postet spørsmål omkring samme systemet selv. Min tanke er nok at vannrenseren fjerner noe ammoniakk og nitritt etc. men det er ikke noen erstatning for vanlig filter. Det står forøvrig og i artikkelen/reklamen. Men å skifte vann kun to/tre ganger i året synes jeg høres skummelt ut. Mine tanker omkring systemet er vel at det brukes på samme måte som UV-filter. De to systemene tar riktignok forskjellige partikler/stoffer i vannet, men de er begge et supplement til vanlig biologisk filter og vannbytter må fremdeles taes, muligens med mindre menger pr bytte og kanskje ikke så ofte som uten. Håper noen har prøvd eller har erfaring med dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap