Strømbrudd - krise

Strømmen gikk i leilighetskomplekset der jeg bor i morgest, hovedsikringen tror jeg. Vaktmester er ikke å få tak i, og kun han kan komme seg inn for å skifte sikring. Hva gjør jeg? Det et nå 3 timer siden. Hvor lenge lever filterbakteriene?
Hilde008
Hvor lenge lever filterbakteriene?

Det kommer an på.

Hilde008
Hva gjør jeg?

Forslag:

Fyll en bøtte med akvarievann. Ta filtermaterialet ut av filteret og skyll det forsiktig i bøtta. Hell bøtta ut i vasken.

Oppbevar filtermaterialet i luft, men tett og fuktig. F.eks. inni filteret, hvis du har et utvendig filter.

Gjenta forsiktig skylling annenhver time.
Kampfisk
[QUOTE=Hilde008]Hvor lenge lever filterbakteriene?

Det kommer an på.

Hilde008
Hva gjør jeg?

Forslag:

Fyll en bøtte med akvarievann. Ta filtermaterialet ut av filteret og skyll det forsiktig i bøtta. Hell bøtta ut i vasken.

Oppbevar filtermaterialet i luft, men tett og fuktig. F.eks. inni filteret, hvis du har et utvendig filter.

Gjenta forsiktig skylling annenhver time.

Hei..

Dette rådet vekk vi også av deg og det gjekk veldig fint. Ikkje utslag på nitritt etterpå.

Gjer du som du her får råd om så går det sikkert bra.
Tusen takk, skal prøve det. Huff for noe stress. Det er nå jeg skulle ønske jeg bare hadde ett akvarium... :/
Hei

dersom dette er et leilighetskompleks, er nøkkelen til tavlerommet etter all sansynlighet enten en L-nøkkel, eller en OLU nøkkel. Dette er nøkler som tavlerom svært ofte utstyres med som standard. Dette fordi brannvesen, elektrikkere etc skal ha mulighet for å komme inn, om noe skulle skje.

Finnes det en elektromann i boligkomplekset ditt, har han høyst sansynig begge disse nøklene (via sin jobb), og kan komme seg inn.... er det en av disse, bør og det være nøkler hos flere i boligsameiet, feks formann og en til, i tillegg til vaktmester.... Dere kan da ikke ha det slik at om vaktmester er på ferie i spania, så er det ingen strøm før han kommer hjem...

Sikringskift er i forskriftene definert som "betjening", og er derved noe man kun trenger å være "instruert" for å gjøre.... altså, alle kan gjøre det, om man bare blir vist hvordan!!

Dette bør bare løses, noe annet er uakseptabelt!!!
Har du utvendige filte, kan du legge utløpsslangen i en bøtte og la den fylles. Hell vannet tilbake i karet. Gjenta med et par tre timers mellomrom så holder du bakteriene vedlike. Har selv hatt store utvendige filtere avslått i opptil 14 timer uten problemer.

Husk også at du har de gode bakteriene overalt i akvariet der de kan feste seg, bunnsubstrat, røtter mm. i er trolig altfor redde for at det skal gå galt i løpet av noen få timer. Tenk på hvor lenge du kan oppbevare fisk i litt vann i plastposer under transport. (Er klar over surstofftilgangen ved at det er mer luft enn vann i posen, men allikevel...)
Hilde008
Strømmen gikk i leilighetskomplekset der jeg bor i morgest, hovedsikringen tror jeg. Vaktmester er ikke å få tak i, og kun han kan komme seg inn for å skifte sikring. Hva gjør jeg? Det et nå 3 timer siden. Hvor lenge lever filterbakteriene?


Ingen grunn til å krisemaksimere. Filterbakteriene tåler mer enn mange tror. Jeg har ved et par anledninger slurvet og slått av filteret over natten. Oppdaget det først utpå formiddagen. Ingen målbar nitritt, heller ikke ved kontrollmåling dag 1 og 2. I et innkjørt akvarium vrimler det av nyttige bakterier som gjør en del av jobben. Men som andre har påpekt, bør dere jo få en ryddig ordning når det gjelder adgang til hovedsikring. Det hører ingen steder hjemme at slikt er avhengig av en eneste person i et helt boligkompleks. Det er jo mye annet enn akvarier som trenger strøm!

Stephan
Takker for alle svar. Vaktmesteren dukket opp etter hvert, og jeg tror det har gått bra med filterene. Krysser i alle fall finge og tær for det da jeg reiser bort en uke fra i morgen av. Huff så trist det hadde vært å komme hjem til døde fisk. Men som sagt; jeg tror det har gått fint.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap