Eheim pumpe byttes?

Jeg har en Eheim classic 2013 opgitt til 390 l/time. Når jeg måler den med nytt filter, yter den bare 130 l/time.

Har fylt pumpa fra bunn og oppover med 1: "små betong-rør", 2: grov-filter av stive plast-tråder 3: standard filter vatt 4: bio-substrat grus pakket i nylon-strømpe 5: mer filtervatt. Presset filteret ca. 2-3 cm sammen ved montering.

Er 130 l/time tilstrekkelig for et 160 L akvarium med mye planter og 50 små til middelstore fisk? Bør pumpen eller bevegelige deler (turbinen) byttes? Eller er det pakkingen av filteret som er feil?
Jeg ville droppet nylonstrømpe. Jeg ville også droppet å presse sammen filtermediet noe mer enn tyngdekraften uansett presser nylotrådene under biosubstratet.

I min egen 2013 har jeg (nedenfra og opp) nylontråder, keramikkrør og biosubstrat.

Men gjennomstrømningen er uansett ikke 2013 sin sterkeste side, for å i det sånn. Det er i teorien stort nok for 160-litersakvarium, men etter min personlige smak er det for lite. Jeg bruker en Am-Top 3337 som tilsvarer Eheim 2028 i min 150-liter. På disse pumpene kan man stille gjennomstrømningen.

2013-pumpen bruker jeg som supplement til en 2028 i en 375-liter.
Det blir for tett med for mye filtermedia pluss 2 ganger filtervatt. En skal ikke fylle filterhus fullt med filtermedia det blir lite vann gjennomstrømming og oxigen.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap