Problemer med 2028 utv filter og uv-sterilisator

Hei.
Nettopp montert en Eheim ProII 2028 pumpe. Effekten på pumpa suger, (noe er galt) og jeg leser at hvis man har for mye ekstrautstyr på anlegget kan det føre til redusert effekt. Det eneste jeg har montert er en tetratec uv-sterilisator.
Noen som vet om det er pumpa som ikke er sterk nok til å kjøre vannet igjennom sterilisatoren eller sterilisatoren som har for dårlig gjennomstrømning?
Noen som har samme pumpe evt med samme sterilisator? Eller noen som har samme pumpe med annen sterilisator som funker bra?
Har du prøvd pumpa uten sterilisator da?
Er nok ikke UV - sterilisatoren din.......

Vanlige problemer kan være:

- For mye og trett filtermedie ( maks 2/3 i hver kurv)

- Gammelt filter som har stått stille ( alger og smuss som har tørket og tetter kanaler i pumpa)

- Tette slanger ( går utfra dette ikke gjelder deg)

- Tett innsug ( noen velger å sette en blåfilterkloss på innsuget, dette tetter seg fort)

. ut flow indikator låser seg eller full av gammelt smuss

- Luft i pumpa, da bråker det, skal være lite lyd


Kommer ikke på noe mer


Lykke til ....
Da er sterilisatoren koblet fra og pumpa går bra. Skal koble sterilisatoren til en egen sirkulasjonspumpe så filtreringen ikke blir redusert. Syns det er veldig rart at det da faktisk ikke er mulig å ha sterilisatoren koblet på hovedpumpa. Sånn jeg ser det må det jo være sterilisatoren som ikke har god nok gjennomstrømning? Står jo tross alt at for mye "ekstrautstyr" på pumpa vil redusere effekten, men er jo bare snakk om en innretning.
Er ikke så rart at sirkulasjonen med Uv filteret tilkoblet blir veldig redusert, er det som er hele poengen med UV filter. Går vannet forbi i for stor fart fungerer ikke uv strålene.

Jeg har et innvendig uv filter, og er ikke mye fart i det for å si det sånn. Er så vidt det pipler, men det tar fort knekken på svealger etc.

Jeg har en UV filter tilkoplet den ene pumpa mi, en AM-top pumpe.
Der ble det nesten ikke noe reduksjon i vanngjennomstrømmningen.
Det er et jebo uv filter.
Men hvordan har du plassert uv filteret? Stående eller liggende, før eller etter filtrering?

På mitt uv filter står det max flow 1000L/T. Passer greit da am-top pumpen er max 1000L/T.
Nå har jeg koblet av uvfilteret, siden jeg skal koble det på en egen sirkulasjonspumpe, men rekkefølgen det var koblet opp i var; innsug, uvfilter, filter, utblås.

Det forklarer jo en hel del, hvis det skal være sånn at det skal gå sakte igjennom, men reduserer ikke det mye av effekten i filteret? Blir ikke renset så mye vann i timen osv?

Uv filteret skal stå etter pumpen/filteret. Altså mellom filter og utblåsning.
Vist ikke blir det fort mye dritt inni der.
Jo sakte flow igjennom filteret reduserer rensingen og effektiviteten.
Men hos meg var det ikke så mye reduskjon, så her går det bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap