Hvilke to filtre skal jeg velge til 325 liters akvarium?

Jeg planlegger å kjøpe en 325 liters akvastabil, og har funnet masse tips og informasjon her på forumet. Det er derimot en ting jeg fortsatt har litt problemer med: valg av filter/pumpe.

Det er ikke helt planlagt hva slags fisker som skal bo i akvariet enda, men det jeg har lyst på nå er masse planter, neontetra, kuleskjell, litt snegler og corydoras, men ettersom dette er det første akvariet vi har antar jeg det kommer til å skje litt endring av beboere etterhvert, så jeg vil gjerne ha "allround"-filtere som også kan brukes med andre fisker.

Jeg vil unngå total krise hvis pumpen streiker, så jeg vil ha to stk. Men går det an å se på det oppgitte antall liter i spesifikasjonen for filtret da?
F.eks Eheim 2224 passer til akvarier under 250 liter (), vil det være passende med to av disse i akvariet, eller må jeg ha noe større?
Det går helt fint med disse to filtrene.

Når det er sagt, er det sjelden Eheim filtre svikter totalt. Når impelleren eller akslingen ryker, hører man det som regel en stund før det er helt krise. I praksis er det bare disse delene som ryker. Pakninger kan bli dårlige, men det er helst om de ikke er i bruk over lengre tid og tørker ut.

Personlig ville jeg gått for ett stk 2028.
Jeg har hørt at det anbefales å ha et innvendig filter og et utvendig.
Carl Jørgensen
Jeg har hørt at det anbefales å ha et innvendig filter og et utvendig.


Jeg ville heller si at man burde gå for et utvendig om man allerede har innvendig filter.

Men er man litt nervøs, kan det jo være greit med et ordentlig ytterfilter sammen med et innerfilter i tilfelle det ene skulle streike.

To ytterfiltre for sikkerhets-skyld, blir fort litt dyrt.
Takk for svar Prisen på 2 x 2224 er forøvrig marginalt lavere enn en 2028, så det blir ikke dyrere.
For samme prisen som en 2224 får du f.eks en Tetratec EX1200 som har dobbelt så mye gjennomstrømning og 4 ganger så stort filtervolum. Ville kanskje vurdert dette?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap