Led lysrrør til armatuert på akvariet. noen med erfaring og synspunkter?

Hei.

Som emnetittel.. noen som har testet ut/sett/hørt mm

Vurdere å skaffe meg LED rør når det bli behov for bytte lysstoffrørene etterhvert.

Er dagslys som er tingen, 6500 Kelvin evt kombo med 4200 Kevlin ved 2 eller flere rør.

Disse passer i mitt armatur så tar det som eksempel:
http://www.ledpunkt.no/ds_product_info.php/products_id/776

220V
1100 Lm
Hvit/blå dioder 1:1
Lysfarge hvit 12.000-20.000K
Lysfarge blå 450-460nm

Link til fargespekter, siden det er oppgitt blå nm
http://no.wikipedia.org/wiki/Fargespekter

Disse må man da koble ut ballast tenner osv i armaturet og koble ledningen fra sokkel direkte på 220V`en etter bryteren.
15W LED tilsvarer ca 36W vanlig belysning

Tenker disse vil passe bra på farge og fotosyntese mot planter.

Jeg har ikke testet denne, men jeg bestiller et rør asap for å prøve. Da blir jeg kvitt duringen fra trafoen i armaturet.
gi tilbake melding da så får høre hva du synes.

positive er jo mye mindre strømforbruk.
Jeg synes det høres veldig blått ut. Dvs at det fungerer nok fint i et saltvanns-oppsett, men er litt mere tvilende når det kommer til ferskvann.
Da er LED røret montert. Enkel montering. Man trenger faktisk ikke å koble ut gammel ballast og tenner. Kun hvis man har elektronisk ballast.

Jeg koblet den ut allikevel, så slipper jeg duringen.

Erfaring så langt:

-Synes det er litt grønnskjær i lyset.
-Alle LEDene er rettet i en retning. Derfor må/bør lysrørholderne ha "pinnefestene" horisontalt. Hvis ikke blir lysstrålen horisontal, som hos meg. Må bruke en reflektor for å få lyset vertikalt ned i karet. Lyset blir da litt svakere enn det 30watt lysrøret det erstattet. Håper jeg jeg kan få tak i noen rørholdere som har "pinnefestene" 90 vridd i forhold til de jeg har nå.
Nice, post bilde så vi får se
Arcadia led lysrør
Da har Arcadia kommet med LED lysrør i forskjellige farger til akvariebruk. Regner med disse har noen bedre farger enn de ivenstående nevnte rørene, som jeg har et av og ikke er helt fornøyd med.
Disse heter Arcadia Eco Aqua Led. LINK TIL PRODUSENT HER
Ved å kjøpe et adapter så kan man feste de i eksisterende holder i den gamle lystoppen man har.
Aquamanias selger disse i Norge. Jeg skal få bestilt et Tropical rør etterhvert og teste det.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap