Eheim pro 3 2071 kontra eheim ecco 300

Skal kjøpe ny pumpe til en 250l med lav belastning - for øyeblikket da i hvertfall.
Sitter og sammenligner Eheim Ecco 300 og Eheim pro 3 2071, og blir lettere forvirret: Ecco 300 har jo mindre kapasitet, 750l/h og 2,8+0,3l i filterkapasitet, mens 2071 har 950l/h pluss 3+0,5l filterkapasitet. Allikevel er Ecco 300 anbefalt opp til 300l akvarie mens 2071 er anbefalt opp til 250l... hva er det jeg ikke har fått med meg her, tro? Noen som har noen erfaringer med disse filterne? Takker for svar, da jeg begynner å bli engstelig for min trofaste gamle Eheim-sliter...
Ser ut som at anbefalingene er litt "tilfeldige", eller kanskje heller at 2071 blir markedsført mot kunder som stiller større krav til filterkapasitet.

Når den ene pumpen har større filtervolum og større gjennomstrømning, kan du nok trygt regne med at den som resultat har større filterkapasitet.
Ja, det burde da være logisk? Tror jeg går for 2071, for det er en lyd i pumpa mi som bekymrer meg litt, best å være forberedt på pumpekrasj!
Om det kommer ulyder fra den gamle pumpa så er det nok impelleren med aksling som begynner å bli slitt. Er mye billigere å kjøpe nytt av det, enn ny pumpa da
Ja, tenker å få tak i en ny impeller også, for å ha som backup, men pumpa mi er stygg-gammel (henta frem et akvarium som har stått tomt i.. la meg se... 17 år..) så det er vel greit med litt fornyelse! Men den gamle 2213 Classic'en rusler og går. Tenkte kanskje å kunne ha to pumper i 250 litern, montro om det blir litt mye? Har smykketetra, grenmaller og bolivianske sommerfugler + en horv med reker og noen snegler. Hadde vært greit med to pumper, i tilfelle den ene får trøbbel. Kom hjem fra langhelg her og måtte rett på pumpetømming på søndagskvelden...
Hvis det er en 2213 så får du tak i ny aksling og impeller til den, så det anbefales.

Men hvis den er over 17 år gammel, er det imidlertid kanskje en 2013? (Til forveksling lik 2213 men eldre modell.) I så fall er det verre å få tak i slitedeler.
Ja, det er nok kanskje 2013, ja. Den har vært trofast, men det låter stygt i den nå. Er det ikke mulig å få tak i impeller og en ny o-ring til disse? Mente at jeg klarte å søke det opp på Eheim sine sider, men mulig jeg har rota med modellnr. Uansett så regner jeg med at den synger på siste verset snart om intet gjøres, men hvis jeg erstatter impelleren så kan jeg ha den som backup. Evt kjøre to pumper, om ikke det blir i meste laget på 250l?
Jeg har en impeller til 2013 i uåpnet forpakning, men den gir jeg ikke slipp på. Nei, produksjonen av disse har dessverre stoppet.

O-ringen derimot regner jeg med er lik den på 2213. Såvidt jeg har fått med meg, er det bare impelleren og huset denne står i, som er endret fra 2013 til 2213.

Så hvis du får tak i en ny 2213-topp, så gjetter jeg på at du kan sette denne på det gamle 2013-filterhuset ditt. (Men jeg har ikke prøvd, så jeg skal ikke uttale meg skråsikkert om det.)

To pumper er aldri i meste laget.
Hmm... ingen bestikkelser mulig der altså..:? ;o)
Når jeg tenker meg om har jeg et gammelt pumpehus liggende også, eller hivde jeg det? Er litt skeptisk på å sjanse med pumpehus, kjenner jeg, vet det blir lite populært hos sambo om det er 225l vann på parketten en morgen... er nok at pumpa bråker som p..er! for øyeblikket! Akk, er det ikke mulig å smitte ham med literssyken?!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap